Fiskfjäll på fjällskidor

Vallningsbara

+Bättre glid
+Bättre fäste (om man vallar rätt)
+Flexibelt (valla, tejpvalla, stighudar)
+Längre livslängd (fjäll slits)
+Tystare

-Jobbigara att valla

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag är också glad att slippa vallningen. Vad gäller föret ser jag det mer som en fördel om det inte går alltför fort i nedförsbackarna med pulka o packning. Inte för att jag tycker att det bromsar speciellt mycket ändå. Hörs gör man dock!

Har alltid haft fiskfjäll. De glider helt okej i de allra flesta fören. På en dagstur kan temperatur och före hinna ändras många gånger, då måste det ju vara jättetrist att behöva valla om flera gånger?
Perfekt vallade skidor glider säkert bättre än fiskfjäll, men för mig är det inte värt besväret.

Har haft bägge.

På långturer i växlande fören med kamrater har fiskfjällen många fördelar. Visslande märks ibland i hårda spår. Inget jag störs av.

Skidor typ Fischer 109 med crownbelag är en bra kompromiss i veckolånga turer varierande högfjällsterräng i mars-maj.

Toppturande då föredrar jag bredare skidor och kraftigare pjäxor och bindningar. Där blir det mera bruk av fällar gärna av längden kicker skins uppför.

Thure

Anledningen till mina funderingar är att jag nyligen köpte nya Åsnes Finnmark men fick fel...dvs waxless

Ville ha finnmark vallningsbara då jag sen tidigare har Alpina woody step med fiskfjäll som går lite trögt... och även ett par Åsnes mountain race 48 som är vallningsbara men lite smala till djupsnö.. Annars riktigt nöjd me mountain race..

Nu är de ju hårdare spann på finnmark jämfört me Woody step så de ger nog lite bättre glid..

Behöver inte överdrivet bra glid då jag alltid har två huskys med mig....men trevligt om de inte går helt trögt..

Kortfell!!!

...eller som nån skrev "kicker skins"!

Har använt kortfell på mina Åsnes sedan ~15år tillbaka och vill inte byta bort dem!

1) Valla om du vill!
2) Med stighuden på så har du fäste så det räcker även om pulkan är tung!
3) Går lätt utför utan hudar...

Ha en fin tur eller två :)

Har kört fiskfjäll de senaste 35 åren och ångrar det inte. Enkelt. Visst, låter lite, lite sämre glid. Men så skönt att slippa valla.

Men frågan är inte rationell, det är religion ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips