Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-13, 14:07
macsailor macsailor är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Min vän optikern hävdar oxså att formulan för antifredlexbehandlingen av plastlinserna i objektiven har förändrats till att både innehålla salter motsvarande UV och laxfiltren redan i grundkonstruktionen, bl a för att ge sensorerna längre liv. Tidiga kompaktkameror hade motsvarande under frontlinsskyddet.
Vad som ett polaroidfilter gör med exponeringsfaktorn i kameran sköter ju TFF exponeringen om automatiskt om men fotograferar man manuellt med sin mer avancerade kamera kan man ju ändå få hjälp med tids eller bländarinställningen, givetvis kan man i M läge ställa in de värden man kommer fram till.
De som inte fotograferat med polaroidfilter ännu bör definitivt försöka.
go tur
Jag har som sagt var, aldrig testat att fotografera med polfilter, men kommer definitivt att införskaffa ett sådant filter lite längre fram.

Frågan är, precis som Johannes föreslog tidigare i den här tråden, om jag helt och hållet skulle använda mig av ett polfilter istället för ett UV-filter (eller skyddsfilter) eller jag införskaffar ett neutralt skyddsfilter och sedan använder (ett framtida inköpt) polfilter enbart när motivet så kräver?
Svara med citat