Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja?

Hej alla,

Jag är ute efter en ny digitalkamera och har lite speciella behov av vad den ska klara. Idag har jag en Canon IXUS som ger mig fina bilder i bra ljus men inte räcker för mina speciella behov.
Det är så att jag tar hand om websidan för ungarnas hockeyklubb och tycker det skulle vara kul att ta lite bilder från matcher mm. Just ishallar verkar dock vara en svår miljö att ta bra kort i, kanke typen av belysning krånglar till det. Min och andras normala digitala familjekameror ger konstiga färger eller mörka bilder, alla av helt onjutbar kvalitet.
Skulle vara tacksam för erfarenheter från dom som kan ta bra bilder i sådana miljöer. Ett annat önskemål är att den ska vara snabb så att jag kan fånga situationen innan den försvinner.
Vad behöver jag och vad måste det kosta?
Vad är det för del av den tekniska specen för kameror jag ska titta noga på när jag jämför?
För mig får prislappen inte vara femsiffrig för då får dom vara utan bilder i fortsättningen också.

Tack på förhand
 
Det är nog inte så mycket kameran i sig, som den inbygda blixten som är ditt problem. Knappast någon "pocket-kamera", digital eller film, har en blixt som når längre än några meter - vilket ger just den effekt du beskriver.

Det enda man kan göra, utan att skaffa en systemkamera och kraftig lös blixt, är väl att köra med snabb film alternativt hög iso-inställning på digitalkamerna. Men då blir i bilderna i sället korningare respektive mer brusiga - en trade-off man får ta.

/Per
 
ljus

jag vet inget om just din kamera,det du bör se efter om du kan justera vitbalansen manuellt eller om du kan "lura" kameran att tro att det är mörkare än det är.
 
Tack för svaren
Jag stänger av blixten i dom lägena då den mycket riktigt inte räcker mer än till ett mindre rum. Tror inte det går att ställa vitbalansen manuellt på min (5 år gamla) IXUS.
Tänkte mig att bättre optik skulle hjälpa och vill gärna ha förslag om vad som är bra att tänka på i sammanhanget nu när jag står i begrepp att köpa ny kamera. Vill köpa en bättre amatörkamera som klarar det jag nämnde och måste sätta ett pristak på 10000:- inklusive extra minne och övriga bastillbehör.
[Ändrat av BugEye 2005-01-14 kl 15:06]
 
Kan inte ge specifika tips, men din maxgräns är ändå hyfsat hög och om du kollar på begagnatmarknaden kan få riktigt fina prylar för den summan.

Om du inte ska köpa en systemkamera, finns det nog ingen direkt anledning att lägga ut så mycket pengar i min mening.
 
Ishallar och fotografering

I en ishall är det riktigt dåligt ljus, vilket innebär att du måste kunna väla ISO-tal... det finns sådana funktioner på de flesta kameror fast då oftast inte högre ISO än 400... jag skulle rekomendera ett ISO-tal upp mot 800 för att kunna få bra bilder och utan blixt... Då talar vi om digitals systemkameramodeller som Nikon D70 eller D100 eller Canon 300D, du kan även kolla på Canons D60 eller Canons D30, två lite äldrekameror som kanske kan fylla dina behov..

Ett tips är att Nikon kommer inom de närmaste månaderna släppa en Nikon D50 som antagligen kommer ligga runt 5000-6000 :- i nypris. Man kommer antagligen kunna köpa ett paket med två objektiv för runt 10000:-!
 
Om du ska fota hockey så är det som nämnts höga iso-tal och ljusstark optik som krävs. De flesta kompakter har ett maximalt iso-tal på 400 vilket beror på att de små bildsensorer som sitter i kompakterna skulle generera för mycket brus vid högre iso-tal. För 10000 får du dock en hel del. Canon 350D kostar inkl objektiv 8795:- hos cyberphoto. Lägg på 1Gb minne så kommer du ändå under din gräns. Canon 300D är även det ett mycket bra alternativ som man kan hitta ganska billigt (iom att den ersatts av 350D). Ytterligare alternativ skulle vara Canon 10D och Nikon D70 (eller den kommande D50). En begagnad D60 tycker jag dock inte att du ska köpa för den ger mycket brus på högre iso-tal. I iso100 är den dock likvärdig med 300D/10D.
Ytterligare en fördel med en systemkamera är att man kan fota i raw, vilket gör att man i efterhand kan justera vitbalansen. Många kompakter har endast möjlighet att lagra bilderna i jpeg.

/D
 
Festligt!

Gjorde en Google sökning på mitt namn och hittade denna tre år gamla fråga jag ställt, kan passa på att följa upp den.

Jodå, det blev en systemkamera, en Canon 300D och det blev först en hobby. Sedan dess har det blivit tre systemkameror till, en massa optik, studioutrustning mm och till sist ett fotoföretag.

Hockeybilder har det blivit över 100000 stycken av vid det här laget.

Allting började med frågan i denna tråd för tre år sedan :)

Bilder som tråden ledde fram till finns på min sida www.sorkin.se

Tack igen för tipsen
 
Härligt att det gått frammåt så mycket för dig sen du startade tråden, bra jobbat. :D


Vad har du för kamera nu, och har du några speciella tips för att fota i en ishall? tycker själv att det är lite besvärligt att få till bra bilder, även om jag har lyckats få till en del bra bilder på senaste tiden, men man kan aldrig få för mycket av bra tips. :)
 
Skaffa en kamera som har möjlighet att spotmäta ljuset, då blir ungarna rätt exponerade men å andra sidan blir det runt om ganska ljust (nästan överexponerat) men så ser de flesta pressbilder ut och är snyggt om man har smak för det.
Den konstiga färgen beror på vitbalansen. Ställ in den på glödlampsljus så borde vitt bli vitt och inte gult. :)
 
Härligt att det gått frammåt så mycket för dig sen du startade tråden, bra jobbat. :D


Vad har du för kamera nu, och har du några speciella tips för att fota i en ishall? tycker själv att det är lite besvärligt att få till bra bilder, även om jag har lyckats få till en del bra bilder på senaste tiden, men man kan aldrig få för mycket av bra tips. :)

Hej Hedde,


Jag har idag tre kameror, alla från Canon.
Det är EOS 5D, EOS 40D och EOS 20D.
Numera är det 40D jag använder till hockey.

Det som gör hockey svårt är det dåliga ljuset och den vita isen som är mycket ljusare än spelarna. I stora arenor finns det upp till tre gånger så mycket ljus som i dom mindre träningshallarna så där går det bättre.

Jag utgår här från behoven i de sämre hallarna.
Man behöver ett objektiv som är hyfsat ljusstarkt, 2,8 eller bättre.
Kameran ska kunna ta bra bilder på höga ISO tal, ISO 1600.

Så här gör jag med 40D...

Ljusmätning...
Ställer kameran på M läget, ISO 1600 och vidöppen bländare. Håller nu ner avtrycket till hälften så jag ser ljusmätaren i sökaren och ställer slutartiden så den visar ca 2/3 steg överexponering som medel när jag panorerar runt på isen. Strävar efter kort slutartid, för knattehockey bör man komma ner på 1/320 och för vuxna ännu kortare, 1/500. Finns det mer ljus så kan man sänka ISO talet eller blända ner för skärpedjup, man har inget för att få tider kortare än 1/500 utan använder då ljuset bättre till annat. Spotmätning fungerar inte alls i den här situationen då risken är att man träffar en svart tröja med överexponering eller isen med motsatt resultat.

Fokuseringen är inställd på AI servo (följande fokus) och jag har ställt in det så att avtryckaren inte reglerar fokusen, bara AF-ON knappen. Jag har endast den mittersta fokuspunkten aktiverad.

Nu tar jag en bild på isen och använder den för manuell vitbalansering av kameran, då slipper man dom där gul, grön eller rödaktiga bilderna som det gärna blir annars.

Nu tar jag några provbilder och tittar på histogrammet, om det är tomt till höger så måste jag höja exponeringen genom längre slutartid, större bländare eller högre ISO. Om det i stället klättrar på högerkanten ska jag göra tvärt om oftast genom att sänka slutartiden. Ett bra histogram ligger väl till höger utan att gå utanför kanten.

Klart att börja fota, jag håller in AF-ON knappen när jag vill att fokus ska följa och släpper den när jag vill att det ska låsa. Knäpper bilder på sånt jag tror kan bli bra och sorterar bort 90% av dom sedan.

Objektiv,
För elithockey använder jag mest EF 70-200 2,8L, i sämre ljus EF 85 1,8 eller 135 2,0L.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
Imse Tipsa mig om en bra digitalkamera! Fototeknik 15
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.