Filma i fjällen + 3 dagars löpning, kameraval?

Jag ska till Jämtlandsfjällen i september och springa med väldigt lätt packning under tre dagar. Då vi är ett par stycken så tänkte jag göra en dokumentär om det, och filma så mycket som möjligt. Det innebär att jag behöver en bra och lätt videokamera.
Vad ska man satsa på nu? Är det dv, dvd, hårddisk? Extrabatterier räknar jag med...eller en solcellsladdare för ett extrabatteri.
Jag har inte tänkt att lägga ut en förmögenhet på kameran, men kommer att använda den i sportsammanhang i framtiden.
Dv in/ut samt hyfsad optisk zoom är ett krav, liksom ingång för extern mikrofon. Finns ingång för extern lins så gråter jag inte heller, då jag troligen ska köra med "helmetcam" vid mtbkörning i framtiden.

Hårda krav, men ni vet nog vad jag borde ha.

Jag räknar med att kunna redigera i datorn.
 
LANC

Jag känner några som sysslar med videofilmning under frifallet vid fallskärmshoppning.

Det krav dom ställer är förutom optiskbildstabilisering är att det finns LANC.

LANC finns nästan bara på Sonys Videokameror. LANC är ett fjärrkontrollinterface. För fallskärmshoppning används om jag fattat det hela rätt mest till/från och då finns det en lysdiod (Cam Eye) som sitter framför ögat som lyser då det är ”record on”.
http://www.uffeshoppshop.se/index.php?dnode=175&setid=42


När en som skulle vara ”expert” från Sony var hos den lokala elektronikkedjan så frågade jag vilka videokameror som hade LANC då det inte sår i Sonys datablad ;( Den experten hade inte en aning om vad LANC är för något. Men öppnar på luckorna för kabelanslutningarna så om finns det en LANC interface kontakt så står det LANC vid kontakten. Jag har för mig att plastringen runt LANC kontakten var ljusblå (men det kanske är olika för olika år/modeller).

Så om jag någon gång ska köpa en videokamera för cykelbruk ska kameran ha LANC interface, ingång för separat objektiv och optisk bildstabilisering. Om optisk bildstabilisering funkar när man har ett separat objektiv har jag inte fattat än. Sätter man videokameran på cykelstyret (som jag hade tänkt mig) så finns det de i fallskärmsklubben som tror att kameran kommer att skaka sönder.

Per Brune
 
Kamera på styret...

...kan man ha om man vill ha sönder kameran. Annars är det en separat lins/kamera på huvudet som gäller, och "inspelningenkameran" i ryggsäcken.
 
Det som jag vill...

...ha hjälp med är i första hand kameravalet. Helmetcam kan vänta.

Alltså en bra kamera att filma med. Till att börja med i fjällen, men sedan kommer den såklart att användas hemmavid.

Jag vill kunna koppla in den till datorn och redigera.

Frågan är vilken typ av kamera som är vettig och prisvärd.
 
Re: Det som jag vill...

Totteman; sa:
...ha hjälp med är i första hand kameravalet. Helmetcam kan vänta.

Alltså en bra kamera att filma med. Till att börja med i fjällen, men sedan kommer den såklart att användas hemmavid.

Jag vill kunna koppla in den till datorn och redigera.

Frågan är vilken typ av kamera som är vettig och prisvärd.

Detta med pris beror på vad man har för budget.

Men på min första digitalkamera (stillbild) fanns det bara en batteriladdare för 220 VAC (inte bra med mina vanor). Ska du ladda med batterierna med solceller så se till att batteriladdaren har DC ingång och helst 12 V eller lägre.

Anslutning till dator har nog alla videokameror (USB/USB2/ Firewire).

Så med uteslutningsmetoden: extern mic och DC laddning och externt objektiv kan du nog reducera antalet kameror rejält. Sätter du sedan en prisgräns så blir nog urvalet ännu mindre.

Lycka till. Rapportera gärna vad du kom fram till

Per Brune
 
Inte helt lätt att hitta en sån kamera till rimligt pris verkar det som. Jag hade samma krav som dig när jag köpte min sony http://digitalvideo.fpgroup.se/kameratester/Sony DCR-HC40E (200404).pdf och hittar du en sån begagnad så kan jag rekomendera den. Konstigt att inte sony har en uppföljande modell nu (med LANC, extern mic mm).
DVD-kamerorna tar rejält med ström vad jag hört så kolla upp hur det är med batteritiden om du hittar en sån, sen kanske "brännar-kamerorna" är mer känsliga för stötar och vibrationer också? Gäller nog i viss mån hårddisk isåfall också.
Ingångarna (för bild och ljud) tycker inte jag är så viktiga, utgångar räcker bra för sen bränner jag/dom flesta (läs "alla jag vet") på skiva istället för att köra tillbaka in i kameran igen.

micke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.