Tipsa mig om en bra digitalkamera!

Jag äger idag en Konica Minolta Dimage, S414 som jag visserligen har varit väldigt nöjd med, men två saker gör att jag är väldigt sugen på något nytt. Den ena handlar om tid; min Konica Minolta tar jättefina bilder - om man hinner autofokusera och knäppa av innan det är för sent vill säga! Någon skrev tidigare i forumet om att "frysa en skidåkare" - det går liksom inte med min kamera. Jag upplever också att den i vissa ljusförhållanden har svårt att fokusera överhuvudtaget. Det andra är att jag gärna ville ha en bättre zoom.

Finns det någon på detta eminenta formum som skulle kunna tipsa om vad som är ett vettigt köp. Allra helst skulle jag vilja ha en digital systemkamera, men det klarar inte budgeten, hmmmmm och kanske inte jag heller...

Vad vill jag då ha? Jo, en digital kamera som
- är snabb i fokusering, och även snabb när man väl "trycker på knappen"
- har en rejäl optisk zoom som ger god kvalitet även på bilder på långt håll.
- klarar av att ta fina närbilder
- drivs av vanliga AA-batterier
- 5-6 megapixlar
- helst går att ställa om för svart-vit fotografering.
- ligger någonstans runt 4-5000 kronor max

Tilläggas kan väl att jag tycker att det är väldigt roligt att fotografera, och tar verkligen MASSOR av kort, men har tyvärr rätt begränsade kunskaper : ( så den ska också vara lättanvänd, men ändå gärna ha lite finesser.

Finns du där ute som vet vad du pratar om, och kan tipsa mig om något, så är jag SÅ tacksam!!!
 
Imse; sa:
Vad vill jag då ha? Jo, en digital kamera som
- är snabb i fokusering, och även snabb när man väl "trycker på knappen"
- har en rejäl optisk zoom som ger god kvalitet även på bilder på långt håll.
- klarar av att ta fina närbilder
- drivs av vanliga AA-batterier
- 5-6 megapixlar
- helst går att ställa om för svart-vit fotografering.
- ligger någonstans runt 4-5000 kronor max

JAg skulel själv fundera på En Nikon Coolpix S4 (titta på http://www.scandinavianphoto.se/?503171 )

Den har 6 megapixel, en bra närgräns (dvs du kan ta bra närbbilder). Har een potisk zoom påp 10 gånger.

Du får ge evkall på kraven om batterier och svartvitt (men svartvitt ordnar du ju ändå i Photoshop i efterhand).

Här finns med info, och kommentarer ( http://www.dpreview.com/reviews/specs/Nikon/nikon_cps4.asp ).

mvh Christian
 
Vad sägs om Minolta Z5 eller Z6? Jag ska investera i kamera och funderar startk på just den.
12x optiskt zoom, snabb, gott om manuella inställningsmöjligheter.
Kommar tyvärr inte ihåg vad det var för batterier.

Nackdelen med den, tycker jag är att den är stor. Det är det enda som gör att jag tvekar.
 
mitt val

Sony DSC H1... Klarar allt det du vill och önskar utom att tvätta bilen. Två AA-batterier som dessutom följer med kameran samt laddare. Fotar, filmar, ljudar, så enkel att husets femåring kan hantera den och så kapabel att pappa häpnar över bilderna. Svagt ljus, snabba motiv, pyttesmå kryp eller flammande lågor i bakugnen, inga problem. Måste göra lite reklam också, köpte min via Cyberphoto, gör det du också.
 
Canon Powershot 610 alt 620

a610front.jpg

Själv är jag sugen på Canons nya Powershot-modeller A610 alt. A620 med 5 respektive 7 megapixel. Närgräns på 1 cm och 4x zoom (35-140 mm). Utvikbar display, många manuella inställningar och samtidigt möjligt att fota med full automatik. Relativt stor (ca 340 gram med fyra AA-batterier) för att vara kompaktkamera, men ligger bra i handen och har skönt grepp. Kostar 2900 resp 3500 kronor. Exempelbilder finns bland annat på http://www.cyberphoto.se.
 
Re: Canon Powershot 610 alt 620

Hedman; sa:
...
Själv är jag sugen på Canons nya Powershot-modeller A610 alt. A620 med 5 respektive 7 megapixel. ...

Min bror köpte en A70 (eller vad den äldre modellen nu heter) i somras och jag måste säga att den tar väldigt fina bilder jämfört med min gamla Nikon. Om den är snabb eller inte kan jag inte svara på men måste hålla med om att den är lite stor.

/M
 
Det som kan hjälpa för att "frysa skidåkaren" är om kameran har ett bra fungerande sekvensläge. Inte ens proffsen knäpper en bild på rörliga motiv utan låter kamerans motor arbeta för fullt för att sedan plocka ut den bästa bilden. Har själv en gammal Canon Powershot A65. som jag tycker ger helt Ok bilder i sekvensläget när jag har tagit bilder på exempelvis skidåkare och vindsurfare. Går dock inte att jämföra med en digital systemkamera. Tycker att de olika de olika motivprogrammen ger bra exponeringar samt att möjligheten finns att ställa om den till helmanuell. Det som talar emot är väl storleken på Canons Powershot modeller.

/John
 
Powershot A620

Köpte min Powershot A620 för ett par månader sedan. Jag är grymt nöjd.

* Möjligt att ställa in bländare och slutare helt manuellt.
* Grym makro - 1 cm närgräns, fråga mig inte hur den lyckas fokusera, men det gör den.
* Går på 4 vanliga AA batterier.
* Hög upplösning, 7 megpixlar.
* Bra optik.
* Prisvärd. Jag betalade 3 490 kronor för kameran. Sedan kom det till ca 1 500 för 1 GB minneskort och batterier och laddare. (Minne och batterier går säkert att köpa billigare).

/mats
 
gwaihir; sa:
Eller varför inte en sony-DSC-W7....snabb, smidig och tar väldigt fina bilder. Dessutom är filmfuktionen mycket bra..VGA och 30 b/S med bra ljud
Men kanske för lite zoom..

http://www.cyberphoto.se
[Ändrat av gwaihir 2005-11-23 kl 13:52]

Jag har en sån Sony, eller rättare sagt en föregångare med 5Mpix. Jättebra på de flesta sätt, men usel om man zoomar. Inget alternativ om det är bra tele man vill ha.
 
Tack för alla svar och synpunkter.
Jag kikade på Canon Powershot 620, men så snubblade jag på Canon Powershot S2 IS, som jag tyckte verkade riktigt bra. Om den är lite stor har jag inte så mycket problem med - jag gillar inte de där mini-mini-kamerorna... Om man jämför Powershot 620 med Powershot S2 IS - vem vinner??
Har tidigare också sneglat på Konica Minolta Z5 och Z6, hur står den sig i jämförelse?
Man borde nog gå en kurs..... : )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Climba Dubbla foton hjälp mig! Fototeknik 2
ThereseTilly Någon som vill ut och fota med mig i gbg? Fototeknik 31
Larr problem att bestämma mig Fototeknik 2
liiini Snälla hjälp mig! Fototeknik 3
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
dr_ljungberg Ljusstyrka - Ge mig mer...! Fototeknik 3
miffaren SKJUT MIG DENNA DAG.. DENNA LJUSA DAG!!! Fototeknik 7
Elmfeldt Ge mig lite kritik Fototeknik 6
macsailor UV-filter i fjällen med digitalkamera? Fototeknik 40
jonasvalter Vattentät kompakt digitalkamera Fototeknik 27
majjen Digitalkamera med GPS? Fototeknik 16
seobserver Digitalkamera i normalväder? Fototeknik 21
Damberg Tålig digitalkamera? Olympus MY-850SW? Fototeknik 6
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
Peikko Råd köp digitalkamera Fototeknik 6
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
ala Digitalkamera - gärna vattentät Fototeknik 46
SirKnasen Digitalkamera med mekanisk Zoom? Fototeknik 11
Rayban Digitalkamera i stark kyla... (batteri) Fototeknik 3
brascav Vattentät digitalkamera Fototeknik 9
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
Nordstjärnan Digitalkamera-batteriernas livslängd? Fototeknik 4
äventyrförlivet Digitalkamera Sony DSC T1 (Cyber-shot) Fototeknik 5
Lasse Björkeson Snabb knäpptid på ny digitalkamera Fototeknik 1
malundin Är det billigare att handla digitalkamera i London? Fototeknik 6
Wengen Vart kan man köpa digitalkamera billigt på nätet? Fototeknik 10
fredric_verklig.se Digitalkamera med bra slutartider... Fototeknik 8
schweingaard Digitalkamera för vinterfjäll. Fototeknik 2
littlebigohrn Hur funkar en DIGITALKAMERA? Fototeknik 3
hdn Robust digitalkamera Fototeknik 2
Graip Digitalkamera vs Systemkamera Fototeknik 21
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.