Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-02, 14:36
pausch pausch är inte uppkopplad

Tack för dina utförliga svar, Thure!

Angående frågan vad vattendraget "ska" heta funkar det i praktiken så att det språkbruk som vinner störst spridning blir det som i slutändan blir "rätt", även om det egentligen är ologiskt. T.ex. smörgåsen som inte är en fågel, eller soluppgång/nedgång som kommer från den gamla föreställningen om en orörlig jord i universums centrum - vårt språk är fullt av liknande ologiska ordkonstruktioner.

Googlar man på "Ältaån" får man 353 träffar, men jag hittade inga skridskoåkare eller kanotister bland dom träffarna. Däremot fanns webbsidor hos orienterare och vandrare, kommuner och landsting, naturfotografer, osv (nu finns det även en andra Ältaå, i Edsbro i Roslagen, som rinner ut i sjön Erkens västra strand, och några av träffarna har förstås med denna nordligare Ältaå att göra).

Googlar man på "Brotorpskanalen" får man 73 träffar, alla hos långfärdsskridskoåkare eller kanotister - plus en träff hos skogsluffarna.se så vissa orienterare använder tydligen det namnet också.

Till sist, om man googlar på "Ältaån Brotorpskanalen" så får man bara 3 träffar. Två av dem går till Utsidan och denna diskussion, och den tredje går till en naturblogg: http://ronnyfors.blogg.se/m_012008.html. Så att man använder båda namnen verkar vara sällsynt.

Uppenbarligen är namnet "Ältaån" det mest etablerade namnet (förväxling med vattendraget som rinner ut i Ältasjöns sydöstra del är nog mindre troligt, för det vattendraget är så litet att det kanske snarare är en bäck än en å). Men samtidigt är det en såpass stor minoritet som använder namnet "Brotorpskanalen" att det är motiverat att behålla det namnet också, tycker jag.

Svenska Wikipedia visste inte vad Brotorpskanalen var för något, så jag skrev in lite ny text som nämnde det namnet. Reaktionen var intressant: någon wikipedian tog genast bort namnet med motiveringen "anser inte att namnet Brotorpskanalen är etablerat eller relevant". Nu har jag lagt in en ny text i svenska Wikipedia som lite mer utförligt beskriver upphovet till namnet Brotorpskanalen (där jag plockade lite info från Dina svar här, Thure) samt en hänvisning till denna diskussion. Vi får väl se om det får ligga kvar den här gången....

Och så mejlade jag skogsluffarna för att höra deras åsikt om vad vattendraget heter - jag kan rapportera här om och när dom har svarat.
Svara med citat