Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-15, 07:14
undvall undvall är inte uppkopplad

Bägge alternativen funkar...

Hejsan,

Jag gick faktiskt bägge alternativen på en tur för 3 år sedan. Först vadade vi Áhkájåhkå ungefär enligt bilden nedan.....eller kanske lite högre upp. Det hade regnat mest hela dagen, men var kylslaget, så jag skulle bedöma vattenflödet som ungefär medel. Vadet var ganska enkelt även om bäcken var lite strid.

Ungefär en vecka senare på samma tur var vi (nästan) tillbaka på samma punkt. Planen var att vada Tielmavadet, men regnet hade fullkomligt öööööööst ner i över 24 timmar och Rapaätno såg mer ut som Amazonas. Så det blev att ta sig upp på östsidan om Oalgásj, precis som du planerar.

Det lurigaste vadet den dagen var utan tvekan vadet över den namnlösa jokken från Jågåsjgaskasjiegna. Ganska djupt, mycket strid och dessutom med den extra "kryddan" att det bästa vadstället som vi hittade var typ 10-20 meter innan den rinner ut i Rapaätno. En riktigt varm sommardag kan man nog bli tvungen att vänta in kvällen här.

Senare på dagen gick vi på ren chans över Skárjá, som jag alltid trott var en hopplös träskmark. Det visade sig vid det tillfället vara ett mycket bra drag! Faktiskt ganska fin mark att vandra på och de tre vaden som man tvingades till var inte speciellt svåra någon av dom.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/at ... d=1366002836

Svara med citat