Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-12, 11:22
joanna joanna är inte uppkopplad

Jag tar ofta röda linser, som har kortast koktid, med på längre vandringar. Jag blir rejält mätt men slipper "paltkoma" - det insulinöverslag som ofelbart kommer efter en mjölmat-dominerad middag. Precis som du skriver är det ett väldigt bra sätt att få i sig en balanserad mix av protein, långsamma kolhydrater och lite fibrer. Man kan lägga linserna i blötläggningsburken ungefär vid lunchrasten - då kräver de bara ett uppkok, men blir mer sönderfallande. Men det har gått lika bra att bara koka upp dem, låta dem "dra" under något varmt plagg den stunden jag fixat med andra nödvändigheter, och därefter bara koka upp igen. Linserna blir fortfarande mjuka, men mindre mjöliga och sönderfallande på det sättet, och det gillar fr a mina barn mer.

Hemma tycker vi alla att de gröna eller svarta linserna är godare - de har inte den mjöliga känslan som oftast får barn att rata baljväxter. De svarta är "nyttigast". Många panikmiddagar hemma - typ: kommer med andan i halsen från jobbet, har inte hunnit handla, barnen har slarvat med skollunchen och är vrålhungriga - har bestått av att slänga in lika delar linser och basmatiris (+ valfria kryddor och en smörklick) i en kastrull, hälla på vattenkokaruppkokt vatten, lägga en näve frysta brytbönor (eller valfri annan fryst grönsaksblandning) på ångkokningsmojängen under kastrullocket... och vänta knappa 10 minuter, medan vi dukar.

Ett sätt som ingen av alla de oräkneliga små kompisar, som fått mat hemma hos oss, strejkat inför, har varit att fräsa knappt färdigkokta svarta linser i stekpanna med lite olivolja och wokgrönsaker. Lätt grodda mungbönor och rostade kokta kikärter med sin nötsmak kan locka barn, som trots allt vägrar linser.
Svara med citat