Sökresultat
-
Optimus Polaris tänder ej på gas.
Nova har precis som Polaris 1 munstycke som alla bränslen körs genom- vit.kanin
- Inlägg # 48
- Forum: Kök och brännare
-
Hjälp att tolka min sovsäcks komforttemperatur.
1,8 kg syntetfyllning, då går gränsen vid ca 5 C. Lägg till att den är gammal så kanske nedre gränsen för komfort är 7 C- vit.kanin
- Inlägg # 4
- Forum: Bo och sova
-
Norröna Recon Pack 125 l impulsköp.
Det som lockar mig med Norrøna 125 l är bärsystemet och att använda sidfickorna som en separat ryggsäck. Norrøna 125 l är 1,1 kg tyngre än min 155 l karrimor men 1,1 kg är försumbart för mig. Min karrimor har även alternativet att använda sidfickorna som en separat ryggsäck som jag har mycket...- vit.kanin
- Inlägg # 51
- Forum: Transportera
-
Hilleberg Enan vs Tarptent Stratospire 1 - Gröna Bandet
Jag har 18 års erfarenhet av att tälta året runt. Mina krav på tält är stabilitet, ventilation och mycket utrymme. Inget av tälten ovan erbjuder utrymme stort nog för mig så då går det bort. Däremot har jag alltid en tarp över tältet (det ger större skyddat utrymme, skyddar tältet från UV...- vit.kanin
- Inlägg # 2
- Forum: Bo och sova
-
Varning för Exped – Systematiskt materialfel och noll ansvarstagande
Mitt äldsta uppblåsbara liggunderlag är från 1998. Ett självuppblåsande thermarest. Det fungerar sommartid om jag inte vill ha bekvämlighet (2 cm tjockt upplåst). Numera använder jag det som stol med thermarests stolsrigg. Det är inte längre självuppblåsande utan jag måste blåsa upp det. Det...- vit.kanin
- Inlägg # 19
- Forum: Bo och sova
-
Tips på att bygga enkelt vindskydd i skogen?
Använd inte tryckimpregnerat trä i skogen. Det räcker att du tar sly och bränner det så det bildas ett tunt lager kol på ytan (ha vatten med för släckning). Bränt trä suger inte åt sig vatten. En variant är att sätta sly som stolpar och fläta ris mellan stolparna. Om det inte är bråttom att bli...- vit.kanin
- Inlägg # 4
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Kniv till flytvästen
Morakniv som flyter. 379 kr + frakt Överst på resultaten på goggelsökningen.- vit.kanin
- Inlägg # 2
- Forum: Paddling allmänt
-
Riktigt varmt och lätt mellanlager?
Det finns också varianten att ha ett merino underställ mot kroppen och engelssons fleeceunderställ över det. Ett par byxor och en vindtät jacka över det så klarar du dig fint ned till -10°C om då håller bra tempo. Fleeceunderstället har fördelen att det kostar inte mycket men ger väldigt mycket... -
Hilleberg färger
Jag vill inte att mitt tält syns så rött går bort. I valet mellan ett sandfärgat Saivo och ett grönt så valde jag grönt då jag tycker det är snyggare än sand. Jag sätter ändå aldrig upp tältet innan solen gått ned men jag kan sova tills solen har varit uppe ett tag. Alla mina tält har varit...- vit.kanin
- Inlägg # 55
- Forum: Bo och sova
-
Tältfunderingar
Slå till på ett HB black label även om det kostar. Hilleberg höjer priserna varje år. Första gången jag tittade på ett Saivo så kostade det 8000 kr. Då hade jag inte sådana pengar och tyckte det var absurda pengar för ett tält. Andra gången jag tittade på det och hade råd med det kostade det...- vit.kanin
- Inlägg # 7
- Forum: Bo och sova
-
Riktigt varmt och lätt mellanlager?
Jag köpte den här: Mountain Equipment Oreus jacket. Isoleringen kallar de för aetherm som är polyesterfoder med invävda reflekterande band. De reflekterande banden gör att värme reflekteras tillbaka till kroppen och kylan utifrån skickas ut igen. Den är helt vindtät. Lägsta temperatur jag har... -
Regnkläder för vandring
Det finns gtx regnbyxor med dragkedja i sidan för ventilation. Likaså finns det gtx jackor med dragkedjor i armhålorna. Är det mycket regn så får man dra ned på ansträngningen rejält för att slippa svettas, är det lättare regn så fungerar det att ha ventilationsdragkedjorna helt öppna eller... -
Tips på måltidsdryck
Tricket jag har för att göra en thermos helt ren är att koka upp vatten, släppa en diskmaskinstablett i thermosen, fylla upp med det kokande vattnet och låta thermosen stå i 12h. När jag sköljer ur den efter 12h är den helt ren. Hittade en gång en kllen kanteen thermosmugg som var full av mögel...- vit.kanin
- Inlägg # 15
- Forum: Friluftsmat
-
Varm o bred sovsäck?
Carinthia Defence 6 är både varm och rymlig. Den går att kombinera med Defence 4 vid riktigt låga temperaturer. Jag finns i södra sverige och använder Survival One som är samma som Defence 6 med skillnaden att survival one har ärmar och går att använda som vinterrock. När dagen kommer när min...- vit.kanin
- Inlägg # 3
- Forum: Bo och sova
-
7 växlad inbyggd växel
På skeppshult så är baknavet bara ett rör. Innanför det sitter allt i ett paket. När baknavet går på en sådan så byts innanmätet. Inte så komplicerat att fixa. Pris har jag ingen koll på men det kan nog kosta över 1000 kr- vit.kanin
- Inlägg # 2
- Forum: Landsvägscykling
-
Deformerad Woolpower 400 Jacket
Jag äger inga dunkläder och har aldrig haft några. Jag håller till i skåne och här är det regn och eventuellt blötsnö som dominerar. Det kan bli rejält kallt men det varar aldrig länge. Allt jag har blir fuktigt, det går inte att undvika. Enda sättet för mig att hålla dun torrt skulle vara att... -
Deformerad Woolpower 400 Jacket
Maskintvätt för ull? Jag har 1 ulltröja med membran så den handtvättar jag med nikwax. Resten av mina yllekläder är handtvätt med babyschampo i 30° vatten oavsett tvättråd. Babyschampo har samma ph värde som hundschampo och fungerar det för hundpäls så fungerar det för fårpäls. Torkning sker... -
Varför så få ofodrade polycottonjackor
Pinewood har Lappland Extreme jacka som är polycotton. Den är inte fodrad men har membran. Den går att hitta till mycket lägre pris än vad Pinewood skall ha.- vit.kanin
- Inlägg # 77
- Forum: Utrustning allmänt
-
Varför så få ofodrade polycottonjackor
Hittade denna: https://arrakoutdoor.se/arrak-hybridjacka-herr-svart- vit.kanin
- Inlägg # 70
- Forum: Utrustning allmänt
-
Tvätta smutsig Gore-Tex
Även hundar svettas en del genom huden. En galonjacka är precis lika obekväm att ha för en hund som en människa.