Sökresultat
-
Bajskortet
Bruna kortet (bajskortet) finns. Du gör ett test och klarar du det så blir du certifierad skitare.- vit.kanin
- Inlägg # 11
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Bajskortet
Vem vill inte ha ett bajskort? Bli certifierarad skitare. Helt klart lyser det upp ett CV - ett bevis på att man kan skita i naturen.- vit.kanin
- Inlägg # 2
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Ryggsäck med väskor på axelbanden?
Jag kör med en bröstväska (Helikon-Tex chest pack Numbat 3l) både med och utan ryggsäck. Den avlastar mina benfickor och ger snabb åtkomst till prylarna jag använder mest. Kan verkligen rekommendera den.- vit.kanin
- Inlägg # 4
- Forum: Fjällvandring
-
Kupoltält
Jag hade Snugpack Bunker som var mitt hem i 5 års tid innan jag köpte ett HB Saivo 3. Snugpak bunker har för dålig ventilation så mycket kondens som droppar ned på mig. Vattentätt är det då jag har varit i det i hällregn som varat i dygn utan att tältet har tagit in vatten någonstans. Det är...- vit.kanin
- Inlägg # 7
- Forum: Bo och sova
-
Gore-Tex andas inte på vintern (riktigt kallt)
Du dröjde 24 år med att svara Gunnar. Bättre sent än aldrig. -
Kan quilt vara något för mig?
Jag vill ha en syntetquilt med en komforttemperatur på -6°C. Det finns för dunquiltar men inte för syntet. Jag vill inte ha dun då jag alltid befinner mig i mycket fuktigare miljö än fjällen. Jag har verkligen letat men har ännu inte hittat en quilt med syntetfyllning som är så isolerande. Har...- vit.kanin
- Inlägg # 3
- Forum: Bo och sova
-
Powerbanks
Det finns många trådar här om powerbanks. Sök och du skall finna. En summering av de trådarna är att Nitecore har bäst vikt i förhållande till prestanda. Vet inte hur det står till med vattentätheten hos Nitecore så jag köpte Goal Zeros vattentäta tunga powerbank när jag behövde en.- vit.kanin
- Inlägg # 5
- Forum: Utrustning allmänt
-
Vandra med hund – fråga experterna!
De hundar jag har haft och min nuvarande hund är liten i storlek av en katt. På lådcykeln har han en låda på pakethållaren han åker i. Lådans botten har ett tillklippt cellplast liggunderlag för komfort. Vid dåligt väder så har jag en kurgo k9 hundryggsäck. Den används även när det är för varmt... -
Nedskräpning?
Kaffe från kaffepressen slänger jag ut bland löv i buskarna. Allt annat tar jag med mig.- vit.kanin
- Inlägg # 17
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Myggtält
Ett tält av bara myggnät är perfekt för varma sommarnätter där temperaturen inte är lägre än 18°C. Det blir inte många sådana nätter under en sommar. Väderleksrapporten ger prognosen att det inte skall regna. Sätter du upp ett myggnätstält utan tarp över så kommer det att regna 9 gånger av 10...- vit.kanin
- Inlägg # 19
- Forum: Bo och sova
-
Impregnera G-1000, spray eller bar?
Youtube har en experimintnisse som leker med parafin och parafinolja för textilimpregnering:- vit.kanin
- Inlägg # 8
- Forum: Utrustning allmänt
-
Impregnera G-1000, spray eller bar?
Jag använde parafinolja jag köpt för länge sedan på något byggvaruhus för att olja träskärbrädor med. Inga som helst problem. En rostfri bytta i vattenbad för att smälta vaxet. När vaxet har smält helt så rör ned parafinoljan. Det tar lång tid för det att svalna. När det har svalnat så sätt...- vit.kanin
- Inlägg # 6
- Forum: Utrustning allmänt
-
Impregnera G-1000, spray eller bar?
Fjällrävens grönlandsvax väger sist jag kollade 90g så smält den helt och blanda i 45 ml parafinolja. Låt det stelna, gnid in och kör med hårfön tills det har smält in helt i jackan. Tillsatsen av parafinolja gör att det vaxade tyget inte får veck i det vaxade tyget och håller sig smidigt även...- vit.kanin
- Inlägg # 3
- Forum: Utrustning allmänt
-
Optimus Polaris tänder ej på gas.
Ingen aning. Jag har bara ett Polaris som kan köra gas. För mig är det fortfarande mitt Nova som jag kör dagligen. Min gissning är att det väger mer då det är mycket mässing och andra metaller. Hittade den här killen som går igenom det här monster köket:- vit.kanin
- Inlägg # 69
- Forum: Kök och brännare
-
Youtube filmer/klipp
- vit.kanin
- Inlägg # 246
- Forum: Böcker, film, media
-
Varför vissa fryser mer – och varför det faktiskt går att påverka
Hur att klara kyla går att påverka. Jag är uppväxt med betydligt kallare klimat än det jag flyttade till. De första åren ute hade jag inte tillräckligt med kläder på mig för att hålla mig varm. Det tog några år men efter det så klarar jag mycket lägre temperaturer utan att frysa (-20°C). Kylan...- vit.kanin
- Inlägg # 45
- Forum: Allmänt om friluftsliv
-
Optimus Polaris tänder ej på gas.
För de som vill ha ut mycket effekt från ett campingkök så finns Wadeo 7200W med 3 st brännarhuvuden. Antar att det går väldigt mycket gas med det köket. Konstruktionen innehåller mycket mässing så det tar lång tid för köket att svalna efter det är använt. Det är också stort jämfört med andra...- vit.kanin
- Inlägg # 64
- Forum: Kök och brännare
-
Optimus Polaris tänder ej på gas.
Grävde fram ett för att se vad som står på förpackningen; nova, nova+ & Polaris Spare parts kit- vit.kanin
- Inlägg # 56
- Forum: Kök och brännare
-
Optimus Polaris tänder ej på gas.
Reservdelskitet finns inte på deras hemsida. Enstaka butiker har det kvar från tiden när de hade ett större utbud av Optimus. I Malmö hade XXL i Triangeln det men Emporia hade inga.- vit.kanin
- Inlägg # 55
- Forum: Kök och brännare
-
Optimus Polaris tänder ej på gas.
Så fort jag såg här att det var rea på polaris på XXL så drog jag iväg och köpte ett. Det finns 2 st XXL i Malmö; Triangelns köpcenter och Emporia köpcenter. Triangelns XXL hade inget, Emporia hade 1 så det köpte jag. Vet inte om jag köpte det sista eller om de bara hade 1 exemplar hemma. De...- vit.kanin
- Inlägg # 53
- Forum: Kök och brännare