Sökresultat
-
Gissa position
Det inte ut att vara glaciärvatten, och det lämpligaste sättet att gå över Gådokjåhka är ju bron, inte vada. Vattnet ser ut att rinna åt norr. Jag föreslår Siellajohka?- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,511
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Alldesles rätt! Vädret var mycket dåligt när vi var på tur i augusti, den här var en av de få vybilder man kunde ta. Nästa bild, var så god!- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,496
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=568362&n=7441001&z=10&mapprofile=karta&layers=%5B%5B%223%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D Det var former av de två lilla sjöar på den andra bilden (817 möh) som avslöjade platsen, fick leta dem ganska länge från flygbild på Min Karta. Så det var...- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,494
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Rätt svar, Unna Visttasvaggi är det. Vi hade planerat en dagstur till Påssustjåkka (som Anders_sthlm gjort flera gånger ;) ), men vädret med vind upp till 25 m/s i byar, temperaturen kring noll och snöande fick oss att avstå. Nästa bild var så god!- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,456
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Nej, inte där. Här följde vi spåren av en stockholmare, men vädret förhindrade oss att nå slutmålet.- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,454
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Vad kul! Så till nästa bild, var tältar vi?- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,452
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
En vårvintermorgon vid Hukejaurestugan?- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,450
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Rätt svar, bra jobbat! Jag tog bilden när vi var på väg tillbaka till Norge över gränsfjällen, från här: https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=630868&n=7554370&z=9&mapprofile=karta&layers=%5B%5B%223%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D Vädret var inte så bra där uppe: Nästa bild, var så god!- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,425
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Nej, nu har vi gått lite för långt norrut. Orsaken till det grönaktiga vattnet i sjöarna ser man inte så lätt, men den är den platta ismassan i fjärran på de här bilderna:- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,423
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Nej, norrut ska vi, till och med norr om Ritsem. Som ledtråd kan jag avslöja att från sjöarna är det ca 4500 m till en mycket frekventerat vandringsled och en bemannad fjällstuga.- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,421
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Fina trakter dem där, kanske lite för steniga dock. Nästa bild, vad är den gemensamma namnet för de här två sjöar?- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,419
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Norr om Ritsem... Kanske ser vi Alitoajvve från här: https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=614005&n=7543687&z=12&mapprofile=karta&layers=%5B%5B%223%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,417
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Svårt att gissa något, men man kan alltid ställa den frågan som i forna tider var så populär: norr om Ritsem?- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,415
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
17 år! tänk hur tiden bara flyger... Tack för länken, ska läsa texten igen.- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,409
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Bajip Gorzzijavri är helt rätt. Vi var där i augusti, kom från Norge och fick runda hela sjön för det var mycket vatten i Gorzzijohka, fortsatte till Alesjaurestugorna. Bilden är från här...- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,408
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Jo, jag minns att du skrev om Gungarriehppi och paternostersjöar här på Utsidan några år sedan, men hittade inte den texten nu. Nästa bild, vad heter sjön?- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,405
- Forum: Fjällvandring
-
tips på ryggsäckar
Jag tycker att spara på vikt är hela ideen, det är ju inget fel på Xenith, den bara väger mera. Bärsystem är ju lika, axelremmar och höftbälte :) Lättviktssäcken är förstås lite klenare så jag skulle kanske inte bära mer är 20-25 kg med Maxus. Men 25 kg med Xenith känns tungt också.- Sauvakavelija
- Inlägg # 28
- Forum: Utrustning allmänt