Sökresultat
-
Jotunheimen 6-dagar
Jag har aldrig haft hunden med på vandring så jag vet inget om hundarnas förmåga att gå över stenfält. I september har nog mest av snön smält bort även på Glittertind, men stenar finns det gott om. Men du kan ju göra en kortare sväng på något stenigt fjäll i sommar med hunden för att testa lite?- Sauvakavelija
- Inlägg # 15
- Forum: Fjällvandring
-
Kan quilt vara något för mig?
Astralite, den är lite varmare än Nanolite. Kan inte garantera att 175 cm varianten räcker till dig som är 180cm. Tillverkaren skriver att: 5’8″ fits users up to 6’0″.- Sauvakavelija
- Inlägg # 10
- Forum: Bo och sova
-
Kan quilt vara något för mig?
Jag har sovit med quilt nu på två fjällturer. Fördelarna är att quilt är lättare än sovsäck och tar mindre plats i ryggan. Mitt liggunderlag är 64 cm bred, jag glider inte av det.- Sauvakavelija
- Inlägg # 2
- Forum: Bo och sova
-
Identifiera fjäll
Tror att det Kistefjell i Norge, på den andra bilden ser vi också fjället Rohkunborri.- Sauvakavelija
- Inlägg # 2
- Forum: Fjällvandring
-
Jotunheimen 6-dagar
Turen är nog möjlig, med modern och lätt utrustning. Ett tips är att inte gå helt ner till Gjendebu, utan stanna högre upp på fjället, som vi gjorde år 2013 (se www.tunturivaellus.fi)- Sauvakavelija
- Inlägg # 5
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Ja, det är helt rätt. Nästa bild var så god!- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,795
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Jasså, du har fått det färdigt med år 2025 på hemsidan din, hela fyra vandringar! Vi gick via Nijakvagge 5/juli år 2009. Nästa bild, vilken dal har vi här?- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,793
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Det är svårt att känna igen passet med ett så ovanligt fint väder, så här ser det ut vanligtvis: Nijakvagge är min gissning.- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,791
- Forum: Fjällvandring
-
Särskilt lavinfarligt i år
Hoppas att lavinfaran hinner bli mindre innan jag åker till Abisko alperna i början av maj.- Sauvakavelija
- Inlägg # 3
- Forum: Säkerhet och räddning
-
Fjällvandra 2026
Ja, i våras fanns det bara några renar där och ett par renvaktare.- Sauvakavelija
- Inlägg # 101
- Forum: Fjällvandring
-
Fjällvandra 2026
Nu ser det ut så att årets första fjällvistelsen kommer att ske på Abisko alperna redan i början av maj. Jag ska ta skidorna med, får se om det finns snö kvar då.- Sauvakavelija
- Inlägg # 99
- Forum: Fjällvandring
-
Nordkalottleden Treriksröset - Abisko
Jag har vandrat från Abisko till Kilpisjärvi, började den 28 juni och slutade den 5 juli, året var 2003. En gång vadade vi med gympaskor, över Skaktarelva efter Stuor Jierta, annars gick vi med kängor och de blev inte blöta. De verkar vara ganska lite med snö detta året, så det borde vara ok att...- Sauvakavelija
- Inlägg # 3
- Forum: Fjällvandring
-
Fjällvandra 2026
Gassakammen. Har nu köpt lättviktsrygga och quilt, så kanske orkar jag gå dit. Behöver bara fri tid och ett inte helt dåligt väder.- Sauvakavelija
- Inlägg # 17
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Jag trodde att det var Buojdes och präststigen.- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,679
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Ser ut att vara ganska mycket trafik på stigen, som kanske är glest markerat med gamla stenhögar?- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,675
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Javisst, det är den, sjön i Gaskariehppi, i mitten av Abiskoalperna. Har planer att resa dit igen i maj. Näistä Bild var så god!- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,672
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Och då säger jag att vi ska åt sydost. Nej, inte Tarfala. Vi är i mitten av ett alpint område.- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,670
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Nej, inte så lite norrut, lite mer :)- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,667
- Forum: Fjällvandring
-
Gissa position
Bra gissning, på kartan ser det möjligt ut att vi skulle vara på stranden av Vuosskeljavrre. Men att det finns snö kvar på en höstlig bild (gräset är inte längre grönt) talar emot det, på sydsidan av Hallji skulle vi inte se snö. Så gissningen är inte rätt. Sjön på bilden är på ungefär 200 m...- Sauvakavelija
- Inlägg # 19,663
- Forum: Fjällvandring