Sverigerunt 2006

Bert och Simon är grabbarna bakom Sverigerunt 2006 expeditionen. Målet är att ta sig runt Sverige med kajak, cykel och till fots. Efter dryga 70 dagar i kajak börjar de två nu närma sig delmålet i Haparanda.

Av: leonsson

Bert och Simon är grabbarna bakom Sverigerunt 2006 expeditionen. Målet är att ta sig runt Sverige med kajak, cykel och till fots. Efter strax över 70 dagar i kajak börjar de två nu närma sig delmålet i Haparanda.

Paddlingen har bjudit på det mesta man kan förvänta sig av den svenska kusten; pittoreska solnedgångar, sälar, regn, dimma, sol, varma klipphällar och möten med intressanta skärgårdsmänniskor. Bert och Simon, som vid start inte hade många paddeltimmar i bagaget, är nu fullfjädrade kanotister med saltstänk i skägget och två kapsejsningar bakom sig.

"– Vi har helt klart lärt oss mycket på den här tiden, man blir snabbt ett med kajaken - främst vad gäller packningen så har vi blivit betydligt mer effektiva och strukturerade", säger Simon.
Bert fortsätter "– Den psykiska utmaningen har varit störst. Den fysiska ansträngningen blir till ett slags lunk och för en normalt tränad person är det inget problem att klara av."
Dagsetapperna blev kortare den första tiden för att vänja kroppen vid slitaget men nu börjar de två få upp farten med dagliga distanser på runt 4-5 landmil i medel per dag. Vädret har generellt sett varit bra men på den sista tiden uppe i norrland har grabbarna fått brottas med nordliga vindar som satt käppar i hjulet för tidsplaneringen.

Nästa delmål är att cykla till Treriksröset. Därifrån startar vandringen, genom hela den svenska fjällkedjan, till Grövelsjön. Sen upp på cykeln igen för att cykla ner till Svinesund och binda ihop öglan runt riket.

På frågan vad som är tuffast svarar de båda unisont paddlingen.
"– Den är så extremt väderberoende och även den disciplin vi haft minst erfarenhet från sen tidigare. När vi vandrar och cyklar kommer vi avlägga våra tänkta dagsetapper vilket väder det än är vilket förenklar både det psykiska och gör planeringen lättare."

De båda är också fortfarande goda vänner genom alla strapatser, trots att Bert enligt Simon i över två månaders tid ideligen sjungit och nynnat på fyra olika låtar högljutt dagarna i ända.
" – Vi har i alla fall varsitt tält, jag måste få vila några timmar från oljudet" säger Simon.

Utsidan.se önskar grabbarna lycka till upp till Haparanda och lovar återkomma med rapporter under deras väg runt landet. Vill du skänka en bärbar radio eller öronpluggar till Simon så ta kontakt via länken nedan:

Läs deras dagbok, kolla deras utrustning, tävla om priser och kika på bilder:

Sommaren 2013 gjorde André tillsammans med en god vän ett försök att bestiga Pik Lenin i Pamirbergen. Dåligt väder tvingade dem att avbryta ... 1 kommentar

Höjdarjobb

Mikke Erikssomn beskriver bergsguidens vardag. 1 kommentar
Artikeltävlingens sista bidrag kom på delad fjärdeplats - Bestigning av Store Austabotntind i Norge - Arla morgon och bilfri väg. Troligen ligger ... 3 kommentarer
Efter försöket att bestiga Carstensz Pyramid på Nya Guinea, vände Olof och Martin fören mot Darwin i Australien, samt ställde siktet på Mt. ... 2 kommentarer