Nyheter > När isen lägger sig

När isen lägger sig

Nu är vi många som längtar efter att ta de första skridskoskären på nylagda isar. I fjällen där det brukar kunna bli bra isar vid den här tiden är läget lite lurigt på grund av snöfall och återkommande mildväder.

I väntan på is och kyla är det bra att kolla igenom utrustningen, slipa skridskorna, se över kängorna och att påsen med kläder för ombyte är komplett. Även livlinan kan ha behov att ses över.

När isen väl ligger då är du redo!

Har du inte testat på långfärdsskridskor än? Då tycker vi du ska prova. Idag finns det utrustning att hyra, det är smidigt och du slipper skaffa allt och kan prova dig fram med olika skridskor och pjäxor.

Här är lite annat som är bra att tänka på:

Åk alltid tillsammans med andra på naturisar eller gå med i en klubb där får man både kunskap och möjlighet att åka med på ledarledda turer och träffa andra skridskointresserade.

Använd ryggsäck, den fungerar som flytväst om du plurrar.

Åk med ispik eller stavar, isdubbar med visselpipa och livlina.

I ryggsäcken ska du ha en vattentät påse med  reservkläder om olyckan är framme. Lägg ner de extraplagg du ska ha när du äter din matsäck i påsen så har du ytterplaggen klara. Liten handduk, plastpåsar till fötterna, (pjäxorna är blöta efter en plurrning). I ryggsäcken ligger också matsäcken, sittunderlag och vatten eller annan dryck. Ett sjukvårdskit är bra, sårtvätt, plåster och bandage. Skrubbsår är ganska vanliga efter fall.

Livlinan ska fästas i ryggsäcken så att du lätt kommer åt att kasta den utan att ta av ryggsäcken. Öva att kasta linan innan det blir skarpt läge, om något händer är det skönt att vara förberedd.

Att använda dubbelstavar som sätts ihop till en ispik är bra att ha som hjälp vid åkning i motvind och när underlaget är knöligt mm.

Isdubbarna (gärna med visselpipa) ska sitta så nära hakan som möjligt för att vara lättåtkomliga. Visselpipan har du för att göra dig hörd vid en eventuell plurrning.

Flera klubbar har "provplurrningsövningar" för den som verkligen vill känna på hur det är. Ett utmärkt tillfälle att  testa isdubbarna, ryggsäckens flytförmåga och hur du reagerar på det kalla vattnet.

Hjälm blir allt vanligare bland skridskoåkare, en cykelhjälm fungerar bra vid skridskoåkning.

Innan det finns naturisar är det både roligt och bra att träna åkteknik på de konstfrusna isbanor som finns. På kommunernas hemsidor under rubriken "Kultur&Fritid" finns information om de konstfrusna isbanorna samt information om plogade sjöisbanor i den mån det finns några. Skridskonätet har också information om konstfrusna och plogade banor.

I Skridskoforumet kan du diskutera det mesta som rör långfärdsskridskor och även söka skridskokompisar i vinter.

Skridskoklubbar i Sverige:

SSSK

Friluftsfrämjandet

Friskis & Svettis

Skridskonätets klubbar

Till skridskoforumet.