Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

2008-07-28

Vansinnesmarschen över fjället år 1719 !

Karl XII hade nyligen avlidit !

En här på femtusen man befann sig i mellersta Norge, dess ledare tog där beslut om att de ska vandra över fjället hem till Sverige. Det var en sliten här med helt felaktig klädsel för oväder och sträng kyla, de hade heller ingen karta eller kompass. Varje man fick två havrekakor och ungefär ett kilo rått kött för hela sträckan. Marschen började ifrån Ås i Tydalen till Handöl i Åre, ungefär 5 mil.

2008-07-24

Gammal cykel !

Lite upprustning behövs - sen går den nog att använda eller ?

2008-07-18

Orangutanger !

Denna människoapa lever bara i regnskogarna på öarna Sumatra och Borneo i Indonesien och Malaysia. De är de mest trädlevande  av människoapor och tillbringar nästan all sin tid där, varje kväll tillverkar de ett nytt bo i något träd. De är oftast snälla och fredliga.

2008-07-10

Tankar om långfärdscykling !

Visst är det så att vi som aktivt håller på med långfärdscykling/vandringar är lite udda. Att vara ute en eller ett par veckor är normalt men när det övergår till månader/år så handlar det om något annat. Hade jag haft ett bättre förstånd hade jag aldrig kommit iväg på några längre färder. En del av mig njuter då jag är ute varav en annan säger - åk hem och skaffa dig ett "vanligt" liv. Det är för det mesta underbart att färdas under en längre tid om det är bra väder och vacker omgivning - det kan också bli fruktansvärt ensamt. Periodvis saknar jag de vanliga vardagsrutinerna hemifrån - närhet till andra människor under en längre tid - möten med andra blir oftast ytliga. Ibland har jag längtat efter att längta hem. Detta "tror" jag alla som färdas under en längre tid brottas med.

Det är verkligen så som Ingemar Stenmark sa en gång - att det är svårt att förklara om man inte håller på med det själv. Jag är impulsiv och otålig/stoisk av naturen - har drag av excentricitet vilket är bra egenskaper för "denna" aktivitet, dessa egenskaper i andra sammanhang är/kan vara en nackdel. Ska erkänna att jag har svårt att hitta någon riktig ro i tillvaron och vet ej om jag vill det heller - livet för mig är inte statiskt - det är i någon form ständigt i rörelse. Dålig uppväxt kanske ni tänker. Nej ! Mina föräldrar och syskon skulle jag ej vilja byta ut emot några andra. Men visst kan jag också njuta av stunder som helt saknar mål och fokus -  träningssak och en pågående process. Det finns yttre färder här i livet och det finns inre, båda lika intressanta. Mina större yttre färder har jag gjort - i dagsläget pågår en inre. Jag har också andra intressen än friluftsliv - konst - film - musik och litteratur är de som ligger nära....oj....nu kom jag visst helt ifrån ämnet....

2008-07-08

Fakta om resor och cykelfärder/vandringar !

Asien (lifta, buss, båt, tåg)