Användarnamn: nordängen

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Navigering, Mountainbike, Orientering, Paddling, Foto

2012:
Mars

Det regnar in!

För drygt tre år sedan skulle vår dotter föräras ett regnställ i bra kvalitet, hon var förmodligen färdigväxt och tillhörde inte gruppen som krälar omkring på marken utan det var läge för en investering in i framtiden - valet föll på ett Tierra PacLite GoreTex, grön jacka med svarta byxor. Inköpsstället var Naturkompaniet i Göteborg.

Det visade sig ganska snart att det regnade in. Hennes pappa, dvs. jag, som oftast litar på tekniken, kunde inte tro att det kunde vara fel på kläderna, det var ju GoreTex. Till saken hör att vi transpirerar väldigt olika, hon och jag, jag mycket för ingen ansträngning alls, hon nästan inget, inte ens vid stor ansträngning. Det var inget jag tänkte på då utan motargumenterade och sade att det måste vara kroppsfukten som gör sig påmind.

Tältpremiär och fågeldans

Man hade lovat fint väder under helgen och det nyinköpta tältet HB Akto skulle premiärvisas. Några huttrande själar vid Hornborgasjöns strandängar bevittnade uppsättningen som bara tog nån minut - bara en båge och några pinnar, sen klart - fantastiskt. Tältet såg märkligt litet ut och doldes bakom rastbordets grova plankor. Jag försökte ta reda på om tältning var tillåtet på platsen men varför skulle någon bry sig - vi syntes ju knappt, jag och tältet.

Väl inne var tältet rymligare än jag förväntat mig, både sovprylar och packning fick plats och med viss planering gick det att reda sig hyggligt. Tranorna hade lämnat arenan med sedvanliga trumpetstötar - ett urtidsläte som för tankarna till en annan tidsålder - så nu var det bara att inta kvällsmat och invänta gryningen.