Minnen, funderingar och trix från mina turer. Lite utrustning också. Men fokus är på turer.

Uppväxt i Bohuslän och har efter tio år i Stockholm flyttat till Frösön för att få komma närmare till fjällen. Vandrar på sommaren, jagar på hösten och går på tur på vintern. Oftast relativt korta turer. Försöker komma ut ofta. Jobbar på kontor till vardags och för mig är friluftslivet rörelse och frihet.

Användarnamn: skitundernaglarna

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Löpning

2022:
September

2021:
Juli

Oviksfjällen. Saubogen i början av Juni

Jag och turkompisen P fick skjuts till Hovde. Där finns en parkeringsplats och en informationstavla. Vi följde den led som är markerad som vinterled på kartan åt NV till Mannemyrtjärnen. Sen gick vi mot Koltjärnvallen där vi delvis fick söka oss fram utan en led att förhålla oss till men det fanns stigar att gå på och terrängen var lätt att orientera i så det gick bra. Vid Koltjärnvallen tog vi lunchpaus och fiskade lite innan vi gick vidare mot Saubogen. Vid sjön Saubogen blåste det ganska friskt och kyligt från nordväst. Vi hittade fina tältplatser på en liten höjd. Vi noterade att det fanns en eldstad också. Här slog vi upp våra röda Nallo-tält. Jag fiskade några timmar med P drog på sig löpardojjorna och utforskade östra stranden av Saubogen. Vi såg några andra fiskare ute men i övrigt var det lugnt på lederna. Fram mot kvällen gjorde vi en liten brasa men vi kröp rätt snart in i tälten då den kyliga vinden gjorde det kallt. Natten blev kondensfri tack vara vinden och jag sov gott.

Två röda Nallo vid sjön Saubogen

Morgonen efter blåste det fortfarande en del och vi rörde oss först söderut mot Fiskögat där jag fiskade en stund i solen som värmde. Sen tog vi leden mot Koltjärnvallen och vidare mot vindskyddet vid Backtjärnen. Där har man en strålande utsikt över sjön mot Hovdehögen. Efter lunchpaus tog vi oss an sluttningarna uppåt, förbi Tempeltjärnen och sen vidare österut längs leden mot Fjällhalsen. Nära krönet fick vi en fin utsikt västerut och drömde om kommande turer. Vid liften vek vi av från leden och sneddade rakt ner mot stugområdet Fjällhalsen. Vi tog oss över den västra bäckravinen vid en övergång där skidleden passerar på vintern till restaurangen i Fjällhalsen. Det var bitvis brant att gå nerför på gammal snö men det gick fint. Turen avslutades vid P:s stuga i Fjällhalsen och jag for hem till Frösön.

Utsikten västerut från Hovdehögen

Norra Offerdalsfjällen, Stensjön till Bielne och tillbaka

Juli 2021.

På fredagkvällen anlände jag med bil till parkeringen vid vägbommen vid Nedre Lill-Stensjön. Planen för kvällen var att ta mig till Spjutsjön för lite fiske. Jag följde västra sjökanten norrut och sen längs bäcken som går norrut mot Spjutsjön. Terrängen är blockig, björkskogen tät. Svårt att gå och bitvis blött, men det gick. Inget att rekommendera med tung packning. Bitvis rätt bökigt. Vid spjutsjön hittade jag tältplats i sydvästra delen, intill den lilla halvön. Här finns flera små platser med relativt flacka ytor för tält. Fiskade en stund men fick inget. Det vakade lite grann så det finns fisk i sjön. (Fiskekort på natureit.se)