En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Höghöjdstältning

Nu var det ett tag sen det blev något skrivet här på bloggen. Mest för att det inte blivit så mycket av friluftsliv på sistone. Men nu är det dags, för jag har nåt häftigt att berätta om!

Svävande tält! Hur coolt som helst.

Det hela började som en planerad paddeltur med goda vännen J men som av olika anleningar ändrades till enbart en samtala-och stirra-in-i-elden-tur inte så långt från vägen. Problemet var att det rådde eldningsförbud i länet. Som tur var hade J fått låna ett hängtält. Ett Tentsile Stingray närmare bestämt.

Hängtältet, som jag väljer att kalla det på svenska, består av en klurig konstruktion med kraftiga spännband i de tre hörnen som man spänner upp mellan tre träd. Golvet har kanter och en sektionering mellan de tre sovplatserna bestående av plattband och blir på så sätt väldigt stabilt. Mitt i golvet finns en trekantig ”dörr” med tillhörande repstege under. Plattbandsramen runt dörren gör också att det bildas tre perfekta sovgropar så man inte rullar in mot mitten. Väldigt smart.

Själva tältet består av ett rymligt myggnät som spänns upp med två bågar. Åt ena hållet finns ett stort öppningsbart fönster eller om det är en dörr. Eller båda delarna kanske.

Under maten och friluftsbrädorna ser man golvdörren.

Hela härligheten väger 9,5 kg så det är kanske inget man släpar med på långvandringen direkt. Men på en kort-tur funkar det bra. Och då kan man ju ta med lite godsaker också om man ändå bär tungt...

Såklart finns det en tarp till också att sätta upp över myggnätstältet. Första natten var både det faktiska och det utlovade vädret så bra att vi sov utan uppsatt tarp. Det ger en fantastisk frihetskänsla. Man liksom svävar. Och vinden fläktar skönt genom nätet.

Andra natten chansade vi och skippade även då tarpen när vi lade oss att sova. Klockan halv två väckte J mig och meddelade att det börjat småregna. På med kläder och ut i den helt vindstilla natten. Ut bland knotten. Knott i triljoners miljarder. Några minuter senare låg vi sovsäckarna igen och kliade på knottbetten. Men tarpen var uppe innan regnet tilltog.

Måste säga att jag sov oerhört bra i hängtältet. Bättre än jag gör både i min vanliga hängmatta och på marken i ett vanligt tält. Och hela grejen, att liksom sväva framme vid en klippkant eller några meter upp bland träden är så häftig att hälften vore nog! Så vi kan väl säga att ett starkt köpbehov har uppstått...;-)

Avslutningsvis en bild från första nattens hängtältplats tagen strax före sovdags. Kvällar som den behövs ingen eld att stirra i. Det räcker gott att fästa blicken i sommarhimlen som står i brand...

Njut nu gott av sommaren i världens vackraste land!

2018-06-21 23:10   Skogstoka
Åhh! Jag vill också... :)
Det verkar var hur häftigt som helst.

Svar 2018-06-23 18:32   Nyingen
Precis så häftigt är det! :-)

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro