Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

2024:
Maj, Juni

Dag 22 Krampö - Ramnö

Förra nattens ö höll på att göra skäl för namnet, jag fick nästan kramp i vänster vad idag.

Vädret sa 10-12 m/s idag så jag hade tänkte en mycket kort distans till kanske Lökholmen. Och i början blåste det en hel del. Både med skeda och fullt roderutslag så hade jag fullt upp med att hålla upp kajaken snett mot vinden. Därav kramp i vänster vad.

Men sen blåste det mindre kanske 6 m/s. Så jag kunde korsa Örsbaken utan problem.

Det var blandade skyar under dagen

Men sen när jag rundade Femörehuvud blåste det mer igen (och väldigt blandade vågor) så det blev första bästa läger i skydd efter det.

Det blev 24 km vilket är ok med angivet väder som 10 m/s motvind (nu var det bättre stora sträckor)

Dag 31 Kristianopel - Nabben

Nu har jag paddlat 1000 km på ca 1 månad (och ska väl upp i ca 5600 km) så lite efter i schemat.

Men alla negativa tankar om tidigt avslut dagen förre försvann när jag gav mig i väg i morse. Det var vindstilla med ett lätt dis och sälarna var ute och åt frukost.

Dag 30 Djursvik - Kristianopel

Det blev en kortare dag då det blåste 7 m/s motvind utan mycket skydd. Passagen utanför fågelskyddet var seg, tyckte saker aldrig kom närmare.

I Kristianopel blåste jag iland för och fylla vatten och övervägede om jag skulle stanna.

Dag 29 Store Hästeholmen - Djursvik

Denna dag började i dimma (med sikt) och lite vågor och vind från Ölands hållet.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.