Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

2024:
Maj, Juni, Juli

Dag 11 Sälstugan - Glupudden

Kameran var nerpackad denna dag då Forsmark passerades. Lite spännande var det att passera bassängutsläppet då det strömmar på lite där.

Jag tror att salthalten ökar på, vattnet smakar saltare och det är betydligt mera alger. Vilket är bra när man skrapar i någon sten. Stenarna var  något vassa utan för Skatudden vid Söderhamn.

Dagens läger

Ryggvila på klippa

2024-05-31 20:37   birkabiker
Minns förra årets midsommarpaddling runt Frösön när jag hörde om detta. Impad av projektet och så kul att se att du kommit igång. Hoppas ryggen bestämmer sig för att vara på din sida. Lycka till!!
/Pierre (Njord kanotklubb)

Dag 65 Farsund - Hidrasundet

Enligt väderleks rapporten hade jag förmiddagen på mig att runda Vestbygd innan det skulle blåsa upp med 7- 8 ms motvind.

Jag kom iväg något sent vid nio så var lite orolig men det visade sig sen att vädret blev mycket bättre än utlovat.

Dag 63 64 Farsund vila

Med denna sista smidiga utpost innan sträckan upp till Stavanger som har väldigt få öar blev det två vilodagar i väntan på en väderlucka på att passera Vestbygd.

Det blev då lättare att handla för fler matbutiker hade öppet och jag kunde även posta iväg 9 kartor som jag paddlat sen grebbestad.

Dag 62 Faeröy - Farsund

Denna dag var det riktigt bra väder, vindstilla till lätt medvind hela dagen.

Det gav en energi på förmiddagen då jag kom upp i 8.1 km/h i medelhastighet under första 1,5 timmarna, till skillnad från de två tidigare dagarna med ca 5,8 i medelhastighet. Sen passade jag för att fylla på energi och då sjönk medlet.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.