10.000 kilometer från Nordkap till Tarifa

Användarnamn: lindaakerberg

Intressen: Alpinism, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Löpning, Resor

2024:
Februari
Här är Linda
Min Expedition Europa startade den 22:a februari vid Europas nordligaste punkt nära Nordkap i norra Norge. Runt 10.000 kilometer och 10 månader senare vill jag nå mitt mål vid Tarifa, nära Gibraltar, i södra Spanien.

Norr om Nordkap

Varför redan starten kändes som att komma in i mål.

Knivskjelodden, Europas nordligaste punkt, med Nordkap i bakgrund. Foto: Anders Klapp

Jag är igång! Aldrig hade jag trott att starten skulle bli en sån utmaning!

Jag har alltid velat att starta expeditionen från Knivskjelodden. Udden runt 4 km väster om Nordkap sträcker sig  1,5 km längre norrut och är därmed Europas faktiskt nordligaste punkt. Att platsen är mycket mindre känd (och fotograferad) än Nordkap beror på att den är mycket svårare att nå.

Ingen bilväg leder till udden. För att ta sig ut dit behöver du skida över ett orört och osäkert snölandskap och framförallt nedför en brant som gränsar till lavinterräng. Och på just den här ön är förhållandena extremt osäkra. De kan skifta från dag till dag och i år har de varit än värre. Lavinprognosernas graderingar går upp och ner som en berg-och-dalbana och varje del av ön har som sitt eget klimat.

Efter mycket ambivalens, vägning för eller emot, gjorde jag med sällskap av fotografen Anders Klapp till slut ett försök att ta oss ut till Knivskjelodden. Och lyckades. Så bara att komma till starten – vid Europas nordligaste punkt – kändes som att gå i mål!

2024-02-26 17:57   OBD
Även en tusenmilafärd börjar med ett första steg. ;-)

2024-02-27 18:48   norrakurva
Wow, vilken absolut fantastisk tur! Lycka till!

Tack för väckt nyfikenhet om Nordkapp. Har alltid trott att Nordkapp låg längst norrut i Europa https://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_points_of_Europe#Extremes_of_the_European_continent,_including_islands och https://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_points_of_Europe#Mainland_Europe

En europeisk upptäcksfärd

Att vandra tre europeiska klassiker och utforska kontinentens natur, kultur och äventyrsmöjligheter.

2019 gjorde jag en 4861 km lång expedition genom Sveriges alla landskap. Från den sydligaste till den nordligaste punkten. 2024 vill jag trappa upp och göra detsamma genom Europa. Syftet är att utforska Europas natur, kultur och äventyrsmöjligheter och inspirera till större äventyr som går att nå med miljövänliga transportmedel.