Resor till platser norr om polcirkeln

Egenföretagare och äventyrare.
Älskar vild natur och har smittats av polarbacillen.

Medlem i den inofficiella Herrljunga polarklubb.

Några av klubbens resor de senaste åren
• Före 2005 vandringar och paddlingar i Alaska och i Svenska fjällvärden.
• 2005 Gummibåtstur i bl.a. Isfjorden, Svalbard.
Deltagare Nils-Eric Stjerna och Fredrik Berlin.
• 2007 Gummibåtsexpedition i fjordarna runt Amarsalik på Grönland.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna och Fredrik Berlin.
• Våren 2008 Skotertur på Östra Svalbard.
Andreas Falk, Maria Falk, Nils-Eric Stjerna och Helena Stjerna
• 2008 två veckors vandring i Sarek.
Deltagare Andreas Falk, Maria Falk, Christoffer Hansson och Anna Larsson.
• 2009 NorthEast Greenland Expedition. Gummibåtsexpedition i
Scoresbysundsfjorden , Grönland.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Pär Axelstjerna och Fredrik Berlin.
• 2010 Vandring på Svalbard.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Jan Blomdahl och Fredrik Berlin.
• 2011 Lost World Expedition i Fredriksdal längs in i Scoresbysundsfjorden.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Christoffer Hansson, Johan Hårsmar
• 2013 Svalbard Expedition.
Gummibåtsexpedition på nord västra Svalbard.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Håkan Svensson.
• 2015 Greenland Expedition.
Vandrings och paddlingsexpedition på östra Grönland..
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Håkan Svensson och Fredrik Berlin.

Användarnamn: Amboseli

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Paddling, Foto, Utförsåkning

Vadarstövlar

Läste i ett av de senaste utemagasinet om vadning.

Där efterlyste bla Claes Grundsten en superlätt modell som går över knäna och håller.

Inför en två veckors vandring i Sarek 2008 sydde min fru superlätta vadar stövlar av tältduk med förstärkning av bävernylon under sulorna. Skarvarna tätades med vanlig byggsilicon. Har fungerat klockrent. Dras snabbt på över kängor och byxor.

Mönster hittade vi på. http://www.andersj.se/vadarpase1.htm

Inför Grönlands expeditionen exprimenterar vi även med en variant med Crocs stövlar sammansatta med supertunna regnbyxor.

Lite längre iskalla vad blir enkelt avklarade.

2011-06-13 21:49   peter1969
Intressant! Jag experimenterade för ett par år sen med ett par regnbyxor som jag sydde fast lägerskor på (efter andersj-recept). Men jag fick det aldrig riktigt tätt. Antagligen beroende på att symaskinen jag då använde sög.......

2011-06-13 22:51   dHANScan
Samstämmar - det är intressant.
Jag kännar igen andersj-recepten, tror det varit länket till det förut på Utsidan.

2011-06-14 15:59   avslutad121010
Jag har gjort såna vadarpåsar dom funkar mycket bra, jag hittade mönster på http://www.andersj.se/

Hemma från Greenland Expedition 2015

Ännu en fantastisk expedition avklarad till Östra Grönlands Nationalpark.

Vädermässigt bjöds det på högtryck med 5-18 grader och mycket sol. Stabilare än svensk sommar.

Greenland Expedition 2015

Då var det bara ungefär 4 veckor kvar till avfärd till Nerlerit Inaat på östra Grönland. En liten flygplats norr om den lilla inuitbyn Scoresbysund.

Polarklubben bestulna

Natten till den 1 april hade vi oönskat besök i vårt lager i Herrljunga där bla kajaker och torrdräkter låg på tork efter helgens testpaddling i Gullmarsfjorden.