Resor till platser norr om polcirkeln

Egenföretagare och äventyrare.
Älskar vild natur och har smittats av polarbacillen.

Medlem i den inofficiella Herrljunga polarklubb.

Några av klubbens resor de senaste åren
• Före 2005 vandringar och paddlingar i Alaska och i Svenska fjällvärden.
• 2005 Gummibåtstur i bl.a. Isfjorden, Svalbard.
Deltagare Nils-Eric Stjerna och Fredrik Berlin.
• 2007 Gummibåtsexpedition i fjordarna runt Amarsalik på Grönland.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna och Fredrik Berlin.
• Våren 2008 Skotertur på Östra Svalbard.
Andreas Falk, Maria Falk, Nils-Eric Stjerna och Helena Stjerna
• 2008 två veckors vandring i Sarek.
Deltagare Andreas Falk, Maria Falk, Christoffer Hansson och Anna Larsson.
• 2009 NorthEast Greenland Expedition. Gummibåtsexpedition i
Scoresbysundsfjorden , Grönland.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Pär Axelstjerna och Fredrik Berlin.
• 2010 Vandring på Svalbard.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Jan Blomdahl och Fredrik Berlin.
• 2011 Lost World Expedition i Fredriksdal längs in i Scoresbysundsfjorden.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Christoffer Hansson, Johan Hårsmar
• 2013 Svalbard Expedition.
Gummibåtsexpedition på nord västra Svalbard.
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Håkan Svensson.
• 2015 Greenland Expedition.
Vandrings och paddlingsexpedition på östra Grönland..
Deltagare Andreas Falk, Nils-Eric Stjerna, Håkan Svensson och Fredrik Berlin.

Användarnamn: Amboseli

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Paddling, Foto, Utförsåkning

Herrljunga polarklubb

Ett sällskap med friluftsmänniskor som smittats av polarbacillen.

Ett stort intresse för att vara ute i vildmarken samt att fotografera vacker natur har drivit oss ut på diverse spännande äventyr. Nu pågår planeringen för fullt för nästa större expedition.

Lost World Expedition 2011 23/8-8/9 .

Vandringsexpedition längst inne i dalgångarna runt världens största fjord Scoresbysundsfjorden på Grönland. Ett område som fortfarande markeras som outforskat på kartorna. Området ligger inne i den enorma nationalpark som täcker de nordöstra delarna av Grönland. Myten säger att det fortfarande lever ”gamla” inuitstammar i dessa dalgångar. Ett eget samhälle och folkslag skiljt från dagens Inuiter som lever utefter kusten. Senaste
bekräftade mötet gjordes i mitten av 1800 talet. Vi hoppas träffa på fler
fornlämningar från detta folk eller kanske.....

Fornlämning som vi såg 2009  i samma område.

Avfärd från Sverige 23/8 med flyg via Island till den lilla fiskebyn Scoresbysund på östra Grönland. Sedan båttransport in till Fredriksdal långt in i Nordvästfjorden.  Vandring i orörd arktisk vildmark där världens största landlevande rovdjur vandrar(isbjörnen), och den sista av de stora urtidsdjuren (myskoxen) fortfarande frodas. Över glaciärer och höga pass för att förhoppningsvis nå fram till de innersta delarna av Nordvästfjorden.
Här har inlandsisen en isfront på nästan en mil, och kalvar enorma mängder
isberg. Sedan följer hämtning med helikopter någon gång runt den 5 sep
för transport tillbaka till Scoresbysund och sedan Sverige.

Vi hoppas på fantastiska naturupplevelser och möjlighet att
dokumentera den makalösa naturen.

2011-05-12 22:54   Dryaso
Hur blir man medlem i den klubben?

2011-05-13 12:30   Thomas Traneving
Vad spännande och intressant!

Hemma från Greenland Expedition 2015

Ännu en fantastisk expedition avklarad till Östra Grönlands Nationalpark.

Vädermässigt bjöds det på högtryck med 5-18 grader och mycket sol. Stabilare än svensk sommar.

Greenland Expedition 2015

Då var det bara ungefär 4 veckor kvar till avfärd till Nerlerit Inaat på östra Grönland. En liten flygplats norr om den lilla inuitbyn Scoresbysund.

Polarklubben bestulna

Natten till den 1 april hade vi oönskat besök i vårt lager i Herrljunga där bla kajaker och torrdräkter låg på tork efter helgens testpaddling i Gullmarsfjorden.