Färöarna Del III: våra tips

Utsikt mot Koltur

Blå timmen

Natten hade varit mild och öm. Tog ett snabbt beslut.
Från Thorshavn, scenic route, väg 50.
Högre upp på fjället. Snöpinnar och skylt som varnar för oplogad vinterväg.
Plötsligt. Framför oss breder den vackraste kvällshimlen.  Ön Koltur, badar i blåa nyanser.
Tittar på varandra och konstaterar samfällt. Det är varken dimma eller regn.
Det blir inte bättre än så här...

Mykines, hamnen.

Mykines, byn.

Mykines, fågelskådning.

Så gjorde vi

Enklast är naturligtvis att flyga. Flygplatsen i Thorshavn är liten och gemytlig. Vi ger oss inte in i diskussioner, men båt är ett trevligt alternativ.
Boende hos privatpersoner. Dock, se till att du träffar din hyresvärd vid ankomsten till huset och tar en rejäl pratstund.
Transport på öarna sker enklast med hyrbil. Undvik rundvandringar genom att en i sällskapet möter upp vid slutmålet.
Dranganir, Mykines syns genom hålet.
Mot Mykines i höga vågor.
Strunta i turistguiderna. Fråga hellre din hyresvärd eller ägaren på det lokala caféet. Vi fick så många uppslag att det räckte till flera nya resor.
Allemansrätten existerar inte. Det innebär att många turistattraktioner är avgiftsbelagda. Vissa kallar det ockerpriser, men vi ger oss inte in i den diskussionen.
Färja till Kalsoy. Kan vara timslånga köer. Förbered därför alternativ som; Slaettaratindur (högsta berget) och fiskeläget, Gjogv.
Kläder: ullunderställ, (riktiga) regnbyxor och jackor samt gaiters.
 Drönare, ger nya perspektiv.

Stort tack

till alla Skåne-vandrare och Friluftssinglar, som gjorde resan till ett äventyr. Extra tack till arrangören Nils samt Masterchef, Fariba och Sven.
 Närmast kanten vinner!
Text: Anders Hermansson
Foto: Mohamad Kafafi & Nils Olof Nilsland
Får har alltid företräde. Det är dödsstraff att skada ett får.
Mykines, byn.
2022-07-14 15:36   OBD
Bra tips för den/de som avser besöka Färöarna.
Jättefina bilder. Den första, "Utsikt mot Koltur", är helt underbar.

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.