Bornholm- rundvandring

- Solskensöns mörka historia

- Bornholmsborna såg med förvåning när stridsflygplanen närmade sig ön. Förvåningen övergick i skräck när de insåg att flygplanen släppte bombmattor. På några minuter hade städerna Rönne och Nexö förvandlats till grus.

Bombmattorna över Bornholm skedde när övriga Europa firade freden. Flygplanen kom från dåvarande Sovjetunionen och syftet var att den tyska garnisonen på önskulle kapitulera till dem och inte till västmakterna. När tyskarna fortfarande vägrade underkasta sig kapitulationen ockuperade Sovjet helt sonika ön. Ockupationen pågick till våren 1946 och slutade med ett ”inofficiellt” fördrag att utländska trupper inte kulle stationeras på Bornholm.
Befolkningen led under den ryska ockupationen. Affärer plundrades, men även rapporter om gruppvåldtäkter.

Det berättas om en rysk soldat som ertappades med att stjäla äpplen. Straffet blev arkebusering, utfört av sitt eget befäl.

Bitterheten är fortfarande stor hos befolkningen som ansågs sig svikna av de allierade, men främst den danska staten.

-  Varför kom de inte till vår undsättning. Varför tystades ockupationen ned i media, är frågor befolkningen fortfarande vill ha svar på.

Bombernas skadeverkningar märks än idag då Rönne och Nexö saknar äldre bebyggelse.

Nyckeln till Östersjön

Klippön har länge varit en bastion i södra Östersjön. Med sitt strategiska läge mellan öst och väst har den ständigt blivit indragen i storpolitiken. Napoleonkrigen, Krimkriget och som en del av östfronten under andra världskriget. Fredsslutet 1945 fortsatte med det Kalla kriget. När Sovjetunionen lämnade ön 1946 avkrävdes Danmark att inte stationera utländska trupper på ön. Berlinmuren fall innebar endast ett tillfälligt lugn.
2017 uppfördes ett högt torn för att avlyssna rysk radiokommunikation. Strax innan invasionen av Ukraina hotades ön återigen av ryssar, ifall Nato placerade soldater på ön. De många politiska konflikterna ger en ytterligare dimension till blomsterängar och lummiga skogsdungar. Vår vandring tar avstamp från en ytterligare okänd ockupation av ön. Upproret mot den svenska ockupationen av Bornholm i mitten av 1600 talet.

Upprorsledaren

- Som var präst

Bornholm hade under lång tid tillhört den danske kungen men i samband med freden i Roskilde tillföll ön den svenske kungen. Svenska soldater stationerades på den mäktiga fästningen Hammarshus. Som (svensk) guvernör över Bornholm utsågs den hårdföre kommendanten, Printzensköld.
- Barsk uppsyn med eldig, genomträngande blick.
Modig ända till öfvermod. Sträng ända till hårdhet.
Kall ända till känslolöshet.
 Ja, beskrivningen av Printzensköld ingav skräck för Bornholmarna.
Under kommendantens styre led befolkningen hårt av höga skatter. Men det som utlöste upproret var tvångsutskrivningarna hos den manliga befolkningen. Tvångsutskrivningar innebar att männen tvingades delta i den svenske kungens specialoperationer runt Östersjön. Krig som ofta var detsamma som en för tidig död. Inte i strid utan av hungersnöd och smittsamma sjukdomar. Det jäste hos Bornholmarna och tanken på ett uppror började få fäste. Men de behövde någon som kunde samla allmogen. Svaret fann befolkningen hos den radikale prästen Poul Ancker.

Bakhållet

Printzensköld övertalas att bege sig till Rönne och förhandla med Borgmästaren. Diskussionen blir allt hetare och Printzensköld flyr ut på gatan där han omedelbart skjuts ihjäl. Mordet på Printzensköld är signalen till bönderna att upproret har startat och det ryktas att Poul Ancker höll i pistolen. I byn Hasle samlar Poul Ancker bönderna inför anfallet mot Hammershus.
364 år senare slår vi upp våra tält i Hasle strandskog. Ett nattligt bad svalkar våra varma kroppar. Den obligatoriska lägerelden tänts och godsaker plockas fram.

Hammershus

- En grund til at hate

På medeltiden strider kungen och kyrkan om makten över Bornholm och dess invånare.
Det är en mörk tid. Symbolen blir Hammershus fästning. Majestätiskt på sin klippa 74 meter över havet. Under 500 år fungerar fästningen som maktbas på ön: Ärkebiskopstiden som efterföljs av Hansans gnidiga köpmän och slutligen kungens brutala länsherrar. Hammershus var även ett beryktat fängelse med ökända tortyrkammare. Folkets avsky mot Hammershus innebar att fästningen plundrades på dess stenar.

Vandringsfakta: Vi följde Kyststien och gick runt ön på 4 dagar. Bitvis är det dåligt skyltat, så var på din vakt. Lägerplatserna finns utsatta på Ud i naturen. Sammanfattningsvis, det är betydligt tuffare att vandra längs Bornholms kuster. Ett stort tack till alla som gjorde vår vandring minnesvärd.

Text: Anders Hermansson

Foto: Nils Olof Nilsland

2022-05-31 09:17   OBD
Åter igen ett stycke historia som för mig, och kanske även för andra, till stora delar var okänd. Tack ska du ha.
Fina bilder! Hade du/ni med er drönare också?

Svar 2022-05-31 16:04   Anders Hermansson
Tack. Bilderna är tagna av vår eminenta fotograf; Nils Olof Nilsland, som även är drönarpilot. Nils lägger ut bilder på sin FB sida och Instagram.

2022-06-07 15:32   fowwe
Liksom för OBD så botade denna artikel lite av okunskapen. Det lockar att lära sig mer om denna ö som jag ju bor ganska nära. Ett vandringsbesök hade nog inte varit så dumt, så det tipset tackar jag för!

Svar 2022-06-07 15:48   Anders Hermansson
Bornholm är absolut värt ett besök, eller två. Det är ju inte Sarek direkt, men klippor finns.

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.