På tur och fiske i Hälsingland och lite annat.

Användarnamn: Gorrgel

Intressen: Klättring, Fiske, Vandring, Paddling, Foto

2013:
Januari

Min första riktiga vintertur med nyårsfirande i tält

Min planering var bra med vädret ställde till det, så kanske dålig planering ändå. Jag tänkte gå en led som heter Finnmarksleden men insåg att jag inte skulle hinna det när jag var 5 km ifrån Annefors där leden började. Snön på vägarna var dålig och det skulle vara plusgrader på dagarna så att gå efter vägen 3 dagar senare skulle inte gå upptäckte jag. Så jag stannade där och sov över i en vattenkvarn vid Höstbodarna http://www.finnskogsriket.com/hostbodarna.shtml.

Fick äntligen prova mitt Wild Woodgas Camp Stove med pellets och det fungerade ganska bra förutom att jag kvävde elden en gång när jag fyllde på med nytt pellets. Så fylla på med nytt pellets ska göras långsamt eller låta det brinna ut och sen börja om från början.

Dagen efter var det bara att försöka ta mig hem. Det blev en liten vända i skogen vid höstbodarna så jag slapp gå på vägen hela vägen hem, sen blev det att gå på plogkanten och i dikena för att inte förstöra pulkan helt. Gick inte speciellt lång första dagen på väg hemåt, stannade på en åker i Finnfara och firade nyårsaftonen där. Fick se lite raketer och så hade jag med mig tomtebloss så jag fick lite nyårsstämning. Sen tänkte jag gå hela vägen hem dagen efter, men när jag var vid prästnäset så kände jag inte alls för att gå hem, så jag gick ut på udden vid prästnäst/voxsjön till ett vindskydd som jag brukar vara vid på somrarna när jag är ute och fiskar, brukar alltid finnas ved där och så gjorde det nu också. Så det blev en mysig kväll där innan jag gick hem dagen efter.

Vindskydd vid Höstbodarna

Vattenkvarnen vid Höstbodarna

Bäcken vid vattenkvarnen

Inne i Vattenkvarnen

Nyårsafton på en åker i Finnfara

Vindskyddet vid Prästnäset

Utsikten över Voxsjön ifrån vindskyddet

2013-01-11 16:04   thegedd
Mysiga bilder (lockande) och den vattenkvarnen skulle jag gärna vilja besöka.

2013-01-11 17:49   Håkan Friberg
Lockande! Men jag får inte riktigt grepp om var det ligger. Är det gränstrakterna mellan Dalarna, Gästrikland och Hälsingland?

Svar 2013-01-11 23:09   Björn Norberg
Det är nästan längst ner i Hälsingland, så det är gränsen till både Gästrikland och Dalarna. Kvarnen ligger ca. 500 m före Höstbodarna från Bollnäshållet och på den andra sidan vägen som går till Annefors. Det är en å som går mellan sjön Flugen och Höstbodtjärnen.

2013-01-12 19:11   fowwe
Fin natur och stämningsfyllda foton från lägerplatserna. Det är en särskild känsla att sova ute under de svarta vinternätterna med ljus i tältet eller en värmande eld vid vindskyddet.

2013-01-14 12:18   Thomas Traneving
Visst är det härligt att fira nyår ute i naturen :)
Såg jätte mysigt ut!
/H

2013-01-16 19:05   oscarsundholm
Vilket fint nyårsfirande du verkar ha haft! Kul att Bollnäs med omnejd blir uppmärksammat. Är själv uppvuxen i Edstuga och har besökt vindskyddet vid Prästnäset en massa gånger. Det är verkligen ett underbart fint ställe som ändå ligger nära civilisationen. Höstbodarna är också en sådan där pärla som jag försöker besöka minst en gång per år. Brukar kombinera de med Belsåstornet som är min favorit i Hälsingland. Antar att du varit där, annars är det väl värt ett besök!

Ser fram emot fler spännande blogginlägg!