Vård av rullskidor?

Jag har precis skaffat ett par rullskidor (Proski C2) och tycker de är lite tröga. Är det någon som vet om man kan ändra inställningar på dom och så är jag tacksam för skötseltips?
[Ändrat av proski 2001-11-27 kl 11:37]
 
Proski

Åker du rullskidor under hösten och vintern när det är sämre väglag med blöta och salt får du räkna med att det går tyngre. Rullskidor åker du med bäst behållning under sommarhalvåret.
Ta isär skidorna och avlägsna fettet som finns som smörjmedel vid axeln och lagren. Fyll på olja, vanlig motorolja eller om det ska gå ännu lättare tunn olja typ symaskinsolja. Du måste vara observant så att inte lagren torkar ut utan se till att de är smorda.
Ju mer du åker på ett par rullskidor ju lättare går de.
Är du fortfarande inte nöjd med din framfart kan du skaffa dig tävlingshjul som går betydligt snabbare än vanliga träningshjul.
Ett annat tips är att alltid byta höger och vänsterskida efter varje träningspass så att gummit inte slits snett.
Glöm inte att alltid åka med riktiga stavspetsar som du helst vässar efter varje träningspass.

Lycka till

Bengt Erik
 
spetsar

varför riktiga spetsar?
åker med mjuka spetsar och det tycker jag funkar bra fick ont i ena armbågen med riktiga spetsar (jag skyller iallafall på det)
 
Jag tycker att man skall vara glad om rullskidorna går trögt. Då blir det ju mer likt riktig skidåkning. Jag tycker alltid att mina rullskidor går för lätt. Det blir bara dubbelstakning hela tiden.

När det gäller smörjmedel så se upp för billigt fett. Det har jag använt med dåligt resultat. Förmodligen tålde det inte de temperaturer som uppstår i bakhjulen när man kör med blixtens hastighet (som jag alltid gör), så det brände fast till en svart beläggning helt utan smörjande verkan. Hjulet pajade, så nu är jag på jakt efter reservdelar. Bäst är motorolja eller ett fett som tål höga temperaturer. Tunn olja kan nog fungera om man smörjer ofta.

dat94mka; sa:
varför riktiga spetsar?
åker med mjuka spetsar och det tycker jag funkar bra fick ont i ena armbågen med riktiga spetsar (jag skyller iallafall på det)

Vanliga spetsar sliter jag ner fullständigt på några kilometers åkning. Dessutom ger de dåligt fäste eftersom de blir trubbiga efter tre stavtag. Med det är sant att det sliter på armar och axlar att staka på asfalt. Det blir mycket kraftigare stötar än på snö.

Peter
 
mjuka spetsar

Sorry jag mena ej mjuka spetsar ut "tassar" sådana som stavgångare har.
Håller med att vanliga spetsar slits och det fast jag hade någe hårdmetall spetsar.
efter någora milkörningar var det inte mycke till spets kvar.
medans dom mjuka nöts ja, men håller sig åkbara speciellt om det är torrt och fint.
håller med om att torra fina vägar går det lite väll lätt.
men en grusad höstväg är välldigt jobbigt för fötterna tycker jag men visst det påminer mera om vanlig skidåkning.
har funderat på sådandär hjullager broms hur är dom?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.