Rullskidor och ungdom

Hej! Har två barn som vill träna på rullskidor i sommar. De tävlingsåker på vintern så de "kan åka skidor". Ska man satsa på skate- eller klassiska skidor? En del säger att man inte behöver träna på diagonalåkningen efterssom man tränar dessa muskler genom löpning etc. Vad har Ni för tankar om detta? Tacksam för alla kommentarer.
 
Jag har bara åkt rullskidor med "klassiska" och det är mest dubbelstakning och stakning med frånskjut med ett ben i taget.
Jättebra träning för att bli starkare i stakningen.
Diagonalåkning har aldrig fungerat som teknik för mej.
Skaterullisar har jag aldrig provat själv.
Terränglöpning kombinerat med rullskidor är ju basträningen under barmarksäsong
 
Det man främst kan träna på rullskidor är stakning, alltså överkroppsträning. Det är svårt att få den träningen bra på något annat sätt. Benträning för diagonalåkning kan man få på annat sätt (t ex löpning).

I fristil (skejt) använder man lite andra benmuskler, och det bästa för att träna dem är förstås att skejta på ett eller annat sätt. Överkroppsträningen för skejt tycker jag dock kan vara densamma som klassiskt, det är inte så stor skillnad i rörelsemönstret.

Så vad är mitt råd? Tja, har du två barn kanske de skulle få olika, klassiskt för det ena och fristil för det andra? Så kan de byta vartannat pass. Vill man täcka in båda stilarna för båda barnen utan att lägga en förmögenhet (rullskidor är DYRT!) kan man satsa på klassiska skidor, och komplettera med inlines för skejtträningen.

Mer läsvärt om rullskidor finns på min rullskidsida:
http://www2.ess.slu.se/peterask/sport/skidor/Rullskidor1.htm
(Tyvärr finns det risk för att denna sida försvinner snart. Spara lokalt eller skriv ut om du vill ha den kvar)
 
Brumma; sa:
Hej! Har två barn som vill träna på rullskidor i sommar. De tävlingsåker på vintern så de "kan åka skidor". Ska man satsa på skate- eller klassiska skidor? En del säger att man inte behöver träna på diagonalåkningen efterssom man tränar dessa muskler genom löpning etc. Vad har Ni för tankar om detta? Tacksam för alla kommentarer.

Jag tror att stakning är bäst på rullskidor, att träna diagonalåkning på rullisar, där man har fäste utan att behöva "trampa" till med foten, kan ge negativa effekter på tekniken när man väl står på snö.

Mvh,

//J
 
Trailskate

en lite tuffare variant av rullskidor Man har 20 cm pumpade hjul och handbroms så kan man åka på grusvägar och backar. Skulle någon vara intresserad har jag ett par över. De väcker vekligen uppseende när man tar sig fram där man normalt inte ska vara.
Lars
 
Ska man bara ha ett par är det att föredra ett par klassiska och skippa offroad varianter och liknande för de är ytterst sällan sådana kommer till sin rätt oftast blir de bara stående. Bara för barnen att diagonala däremot brukar det bli en hel del stakning på passen. Sedan är det ju inte fel med pass med stakintervaller.
 
Mina barn

är ju ganska stora och själv är jag gammal i gemet så för oss är det trevligt, men du har helt rätt för små barn blir det tungt, inte nerför men annars och man får mer muskler. Om man sen har användning för dessa får andra bedöma.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.