Fråga om rullskidor

Då jag ska ge mig på Vasaloppet nästa år och bor i Skåne så är det ofrånkomligt att inte träna på rullskidor.
Det jag nu undrar över är om det finns olika hårdhet på rullskidor som på vanliga längdskidor och ska bindningarnas placering mätas ut på något speciellt sätt eller sitter de alltid på samma ställe??

/Ola
 
balo; sa:
Då jag ska ge mig på Vasaloppet nästa år och bor i Skåne så är det ofrånkomligt att inte träna på rullskidor.
Stackare! Om du bara visste hur tråkigt det är att åka rullskidor på mörka regnvåta skånska cykelbanor. Ge upp, nu! :)
balo; sa:
Det jag nu undrar över är om det finns olika hårdhet på rullskidor som på vanliga längdskidor
Njae, olika skidor är nog olika hårda, men det har nog inte så stor betydelse.
balo; sa:
och ska bindningarnas placering mätas ut på något speciellt sätt eller sitter de alltid på samma ställe??
Så långt bak som möjligt, skon ska naturligtvis kunna röra sig utan att ta i bakhjulet.

/Håkan
 
Rulla på!

balo; sa:
Då jag ska ge mig på Vasaloppet nästa år och bor i Skåne så är det ofrånkomligt att inte träna på rullskidor.

Välkommen i rullklubben! Klart att du skall rulla inför Vasan! Det är den bästa träning man kan få (förutom riktig skidåkning). En positiv attityd gör det betydligt mindre tråkigt.

Det jag nu undrar över är om det finns olika hårdhet på rullskidor som på vanliga längdskidor och ska bindningarnas placering mätas ut på något speciellt sätt eller sitter de alltid på samma ställe??

Rullskidor har inte spann på samma sätt som vanliga skidor. Fästet är alltid 100-procentigt tack vare spärrmekanismen i bakhjulet (gäller dock ej för skejtskidor som saknar bakåtspärr). Bindningen placeras alltid på samma ställe. Möjligen kan man behöva montera den aningen längre fram eller bak om man har mycket små eller mycket stora fötter.

Hör av dig om du har fler frågor. Jag kan kanske ge dig en del nyttiga tips. Och kom ihåg att det inte är gratis med rullskidor och kringutrustning. Skall träningen fungera bra får man nog vara beredd att satsa några slantar.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EvaR Kanske en väldigt dum fråga Turskidåkning 26
elin_h Ännu en fråga om spann Turskidåkning 7
hallonraden mont bind fråga Turskidåkning 4
dag.lunden_telia.com Fråga om reservskidspets Turskidåkning 7
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
Charles Fråga.. Turskidåkning 0
fråga om Tjeurlako Turskidåkning 1
Ayrin Rullskidor för dålig asfalt+ grusvägar Turskidåkning 9
Kongidz Köpa rullskidor (nybörjare) Turskidåkning 5
BTR Någon som har erfarenhet att åka rullskidor längre distanser? Turskidåkning 2
Brumma Rullskidor och ungdom Turskidåkning 6
Gasten Rullskidor Turskidåkning 5
matsson Rullskidor i Göteborg Turskidåkning 0
Siven Elpex off road Rullskidor Turskidåkning 4
rolle77 Motionstävlingar på rullskidor Turskidåkning 1
Mathew Rullskidor?? Turskidåkning 19
fantomet Terränggående Rullskidor Turskidåkning 6
rikard_wiberg_hotmail.com Rullskidor vs Inlines Turskidåkning 4
rikard_wiberg_hotmail.com Hur skaffar man ett par Marwe-rullskidor? Turskidåkning 0
rikard_wiberg_hotmail.com Rullskidor Turskidåkning 7
keizen2000 Vasaloppsträning - rullskidor Turskidåkning 1
Uma Rullskidor Turskidåkning 1
Roffis rullskidor i stockholm? Turskidåkning 0
CE Rullskidor i Göteborg?! Turskidåkning 8
cim95pt4 Offroad Rullskidor Turskidåkning 6
Pask Reservdelar till rullskidor? Turskidåkning 5
C_Johansson Tips om rullskidor? Turskidåkning 0
proski Vård av rullskidor? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.