Rullskidor vs Inlines

ska man satsa på ett par skaterullskidor eller ett par 5-hjuliga inlines (självklart med tillbehöret stavat)? vad ger egentligen den bästa träningen och upplevelsen? vilka är för och nackdelarna?
 
Rullskidor går trögare, undantaget tävlingsrullskidor.
Inlines är förmodligen lättare att åka med, går troligen snabbare (och därför roligare?). Eftersom rullskidorna går tyngre ger de kanske effektivare träning.
Vad gäller att bromsa så är det nog lättare att kontrollera en bromsmanöver på inlines men å andra sidan går det ju fortare så totalt sett är det kanske värre ändå.

/Andreas
 
rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
ska man satsa på ett par skaterullskidor eller ett par 5-hjuliga inlines (självklart med tillbehöret stavat)? vad ger egentligen den bästa träningen och upplevelsen? vilka är för och nackdelarna?

Inlines går mycket fortare, är lättare att lära sig, lättare att svänga och bromsa med. Därmed bör du välja rullskidor för bästa träning:)
 
Jag åker både rullskidor och femhjuliga inlines. Träningen är inte densamma. Åker man rullskidor står man bara och stakar utan att änvända benen, all träning sker därför på överkroppen, undantaget uppförsbackar där även benen används med frånskjut.

Vid åkning med inlines tränas mest benen, även vid åkning med stavar. Benrörelsen är också olik, man tar skär medan rullskidorna kräver frånskjut. Inlines går fortare, är lättare att styra och bromsa med, men tar mer plats på vägen. Inlines är bättre konditionsträning, det är lättare att komma upp i hög puls.
 
tryffelsvinet; sa:
Åker man rullskidor står man bara och stakar utan att änvända benen, all träning sker därför på överkroppen, undantaget uppförsbackar där även benen används med frånskjut.

Det låter som du använder rullskidor för klassisk åkning. Med skate-rullskidor använder i alla fall jag benen, de få gånger jag åkt.

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.