Offroad Rullskidor

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av ELPEX Offroad rullskidor. Fungerar de bra på grusvägar och liknande. Jag skulle gärna vilja kunna åka rullskidor på grusväg för att kunna få bättre fäste med spetsarna på stavarna, för att kunna träna stakning fullt ut.
mvh
Tony
 
Swenor Finstep - ett alternativ?

Jag använder Swenor Finstep när jag tränar på grus i Skatås (Göteborg). Det är den rullskidsmodell som säljer klart bäst i Göteborg och huvudanledningen brukar vara att man vill kunna träna på åttakilometersrundan i Skatås.

Elpex Offroad vet jag tyvärr ingenting om.
 
Lustig anledning...

till att vilja skaffa offroadrullskidor. Slipa spetsarna eller byt stavarna(åtminstonne om du har aluminium eller mjuka carbon). Dom anledningarna brukar vara dem vanligaste anledningarna till dåligt stavfäste.

Annars vet jag att hela älvdalens sikdgym använde elpex offroad ett tag så sem kan inte vara helt kassa.

Sen beroende på grusvägens skick så brukar det gå ganska bra att göra med vanliga gammla rullisar på vägarna.
 
Re: Lustig anledning...

Berggrund; sa:
till att vilja skaffa offroadrullskidor. Slipa spetsarna eller byt stavarna(åtminstonne om du har aluminium eller mjuka carbon). Dom anledningarna brukar vara dem vanligaste anledningarna till dåligt stavfäste.

Vi är nog många som tycker att stavfästet är ett problem vid rullskidåkning. Själv så slipar jag spetsarna sylvassa inför varje pass med diamantfil, men det tar inte mer än någon mil förrän de börjar slöa till sig. Det är också enorm skillnad på oliks sorters asfalt. På en riktigt slät, lite sliten (ljus) asfalt är det näst intill omöjligt att få fäste en kall vinterdag, även om man har karbonstavar och nyslipade spetsar.

Peter
 
Fortf. lustigt...

Då är det inte dina stavspetsar som är dåliga utan dina stavar som inte håller måttet. Aluminiumstavar och för mjuka stavar har en tendens att studsa på asfalten och därmed ge dåligt fäste.

Har åkt på olika underlag och har nästan aldrig dåligt fäste.

Sen kan det vara väldigt skönt att åka på fin grusväg och dessutom mer skidlikt.
 
Bra och dåliga!

Har använt ELPEX Offroad rullskidor i 3-4 år nu, men inte för pga dåligt stavfäste utan för att vägbeläggningen är så usel på "mina" vägar. Har "vanliga" skidor oxå men man skakar ju i bitar på grovt oljegrus och liknande... På grusväg åker jag aldrig men om den är hård så går det säkert bra...
Observera dock att det finns en stor nackdel med dom stora hjulen! Det är nämligen samma små frihjul som i dom små hjulen vilket gör att dom haverera! Det blir tydligen ett större "moment" med stora hjul... Hur länge dom gåller beror naturligtvis på underhåll o kraft i frånskjut mm... Dom är oxå ostadigare än vanliga rullskidor. Numer använder jag mina offroadskidor till rena stakturer på oljegrusvägar vilka oxå ger bra fäste även för oslipade stavar. Så kanske det kan vara en lösning för dej.
 
Re: Fortf. lustigt...

Berggrund; sa:
Då är det inte dina stavspetsar som är dåliga utan dina stavar som inte håller måttet. Aluminiumstavar och för mjuka stavar har en tendens att studsa på asfalten och därmed ge dåligt fäste.

Det är möjligt att det går bättre med styvare stavar. Hittills har jag bara kört med lite billigare stavar typ Swix CT5, men det finns ju en anledning till det: Ett flertal gånger har jag fastnat med staven i brunnslock, i broskarvar mm, och ett par stavar har jag knäckt på dett sätt. Det skulle kännas rätt så surt att knäcka sina fina 1500-kronorsstavar i ett brunnslock.

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.