Rullskidor

trots att snön ligger i Stockholm är jag sugen att köpa ett par skate-rullskidor. Snön kommer troligen bli kortvarig, tyvärr.
Nu kör jag runt med ett par elpex för klassisk åkning men är som sagt inne på att bredda registret. Kan ibland bli lite enformigt att staka mil efter mil.
Vad har Du för erfarenhet av skate-rullskidor?
Vilka märken eller modeller är de bästa?
Har du några som du vill sälja kanske?
 
Marwe

Jag kan rekommendera Marwe.

Efter att i flera år kört Elpex och tvingats byta hjul minst en gång per säsong bytte jag till Marwe efter tips från kompisar.

De är stabilare, går rakare och hjulen håller en faktor fem (minst) gånger längre. Jag kör på ett par Skating 610 och de har en skön självsvikt.

http://www.finnsisu.com/rollerskis.html
 
Mitt bästa svar är, prova först. Hjulslitage säger ingenting. Gummiblandningen använder man till att få olika hård träning. Löst går tungt och slits fort t.ex. Men, det är ju träning man vill ha. Har aldrig haft någon skida som inte varit justerbar, man måste känna till knepen bara.
Personligen gillar jag trästomme=tystare gång. Hjulen kan man vända då och då.
Tänk på en sak, många får ryggproblem av skating. Anledningen, enl landslagsläkarna, skall vara att man inte är ordentligt tränad för den varianten. Lyssna inte för mycket på andras åsikter om stavlängd osv, prova olika varianter. Det finns inga sanningar.
Förmedlar gärna kontakter eftersom jag verkar bo nära.
 
Egentligen är ett forum för litet utrymme att använda. Eftersom jag har ett antal tusen mil i benen har även skadorna kommit. I princip har jag nog förstört ryggen på rullskidor. Ländryggen är ett stort problem. Min ena axel skall opereras då den är helt slut. Svårt med stavfäste innebär hårda islag. Ja, om man är armstark. Personligen fick jag alltid slipa spetsar mellan passen.
Ingen stretching-inga rullskidor.
Frågan är om man överhuvudtaget skall träna skate om man inte tänker tävla i den formen. För klassisk åkning är den meningslös.
Till nybörjaren rekommenderar jag starkt att kontakta och träna med en skidklubb.
 
e-rullskidsköp

försöker finna bra web-affärer som säljer skidor, men det verkar svårt. hittade en norsk (wintersport.as), men där fanns det ingen kontaktperson.
hur går man till väga för att beställa ett par marwe från finland tex?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.