Rullskidor??

Är sugen på att prova på rullskidor och eventuellt köpa, så man kan börja träna lite mer effektivt. Kör hittils endast några gånger på vintern, men vill komma igång med skidåkningen. Rullskidor borde vara bra på sommaren då man även tränar överkroppen ganska bra.

Men hur är det att åka rullskidor? Svårt? Är det mycket annorlundare än att åka vanliga skidor? Hur bromsar man osv?

Ge gärna synpunkter

Lite tips om man ska skaffa sig ett par, inga värstingar, vore inte fel.

/Mattias
 
Du har inte alls samma härliga skidkänsla, det vibrerar, inte mycket grepp för stavarna, stenhårt när när sätter i stavarna. Glidsteg är det mest användbara, benen tränas alltså ganska måttligt.

Det är inte speciellt kul.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Du har inte alls samma härliga skidkänsla, det vibrerar, inte mycket grepp för stavarna, stenhårt när när sätter i stavarna. Glidsteg är det mest användbara, benen tränas alltså ganska måttligt.

Det är inte speciellt kul.

/Håkan

Jasså, hmm, det var ju synd att du tycker det. Oväntat svar faktiskt ;)
Men är det mycket svårare att åka än vanliga skidor? och hur är det med teknik, inbromsning osv
 
Det är rejält vingligt i början. Snö är mer förlåtande. Problemet är att när man sen väl lärt sig grunden, så finns det inget mer. Vid (klassisk) längdskidåkning så kan man ju prova att lägga tyngdpunkten längre fram/bak, trycka ifrån hårdare/mjukare beroende på underlag. Inget sånt finlir här. Antingen har du grepp (och då kan du bära dig åt nästintill hur som helst, du har grepp) eller så har du inget grepp (is, våta löv et c)

Plogbroms funkar nog bäst. Och som sagt, bäst är glidsteg och dubbelstakning. Diagonala behöver man mer motstånd, dvs uppförsbacke.

/Håkan
 
alla tycker vi olika...

själv tycker jag det är jättekul. du kommer aldrig ha problem med vallan iaf och träningen för armarna är perfekt. riktigt jobbigt men samtidigt glider man fram behagligt. vill man träna benen mer så köper man också ett par "skatisar" och kompletterar.
har man vassa stavar - slipar mina spetsar efter cirka 6-10 mil - så är greppet perfekt.

nackdelen är kanske problematiken att bromsa vilket leder till att man måste planera träningsrundan innan man ger sig ut.

jag tycker helt klart du ska prova. tycker man om att träna skidor så är detta superroligt.
 
Re: alla tycker vi olika...

pia.wiberg@home.se; sa:
jag tycker helt klart du ska prova. tycker man om att träna skidor så är detta superroligt.
Har inte provat skate-varianten, det kanske kan ge ett lyft om man kan växla.

F ö tycker jag om att träna längdskidor och ändå tycker jag inte att att rullskidor är superroligt. Är jag onormal?

/Håkan
 
ja allt är ju personligt...kanske inte ska dra alla skidåkare över en kam :) men jag är helt såld och Håkans negativa inslag tycker jag inte på långa vägar når upp till de positiva.

men som sagt prova innan du köper...om det går för sig.
 
Bromsa...

Det går inte att bromsa, så håll dig till plant underlag. Minsta lilla backe kan skapa problem om du är rädd för att ramla. Plogningstekniken lyckades jag inte med.

Martin
 
Håkan K; sa:
Det är rejält vingligt i början. Snö är mer förlåtande. Problemet är att när man sen väl lärt sig grunden, så finns det inget mer. Vid (klassisk) längdskidåkning så kan man ju prova att lägga tyngdpunkten längre fram/bak, trycka ifrån hårdare/mjukare beroende på underlag. Inget sånt finlir här. Antingen har du grepp (och då kan du bära dig åt nästintill hur som helst, du har grepp) eller så har du inget grepp (is, våta löv et c)

Plogbroms funkar nog bäst. Och som sagt, bäst är glidsteg och dubbelstakning. Diagonala behöver man mer motstånd, dvs uppförsbacke.

/Håkan

Håkan: Menar du att det går att ploga med rullskidor? Hur fungerar detta isåfall? eller menar du att man vinklar skidorna inåt så hjulen bromsas? (typ som när man svänger med en skateboard)

Pia: Är det stor skillnad på skate-skidor jämfört med vanliga?
Går det att "skata" med vanliga rullskidor?

/Mattias
 
Inlines

En variant är att åka inlines med stavar vilket iallafall jag upplever som både kul och bra träning.

Jonas
 
det är ingen upplevelse att skata med ett par klassiska, dessutom har de klassiska backspärr vilket kan jävla till det. skaterullskidor har dessutom tunnare hjul. börja med att lära dig åka klassiskt - dey är både stabilare och går lite långsammare.

lycka till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.