Vandringsbyxor?

Jag tycker fjällrävens g1000 är jävligt sköna med bra passform.Vindtäta och torkar snabbt. Tyvärr suger de upp väta nästan som bomull trots att jag senast tvätt impregnerade dem. Den rekomenderade impregneringen med vax är som flera redan sagt här skit.
 
Till CanMan

Tjenare Gunnar!

Hur har det gått? Har du fått dina nya brallor? Hur var de?
Jag antar att det var de vattentäta, T&P Discovery. Stämmer det? Jag är väldigt sugen på att beställa ett par såna om de är bra.

En liten recension vore trevligt! :)


Lars
 
Vandringsbyxor

skall ha ett högt syntetinnehåll så att de torkar snabbt på samt binder lite regn.
Thights är Ok för vissa och för varmt för andra. Cykeltights kan vara ett alternativ. Långbyxor för varmt för vissa, nickers för kallt för vissa.
Fickorna bör vara få då de ökar vikten på byxorna utan att kunna användas.
Bälteshällorna bör vara tillräckligt breda och många samt knappar för hängslen på utsidan!
Byxorna bör vara såpass vida att man kan lufta dem genom benen, ut via gylfen.
De bör vara tätvävda och någorlunda vindtäta.
Fjs G-1000 rese och micro rese-byxor är Ok. T&Ps, Taiga, Regatta är bra och prisvärda. Jag föredrar helsyntet men även 1/2-2/3 syntet är Ok.
Helt fel både ur vikt och täthetsdel är impregnerade fältbyxor. Tätningen nertill är både fel och för varm. Nya otvättade M/90 brallor är duktiga på lårens utsidor. Kan du välja själv, välj lättare och bättre byxor än M/90!
Behöver du damasker välj tunna lösa och bär dem bara när de behövs.
De flesta i Sverige verkar oavsett väder och årstid vara klädda för rast vintertid! IlC har en point där! Går man raskt behöver man lite kläder.

Go tur

Johan K
 
Re: Vandringsbyxor

johankse; sa:
[Först en massa kloka saker man ska tänka på vad gäller brallor, och sedan:]
...tätningen nertill är både fel och för varm. Nya otvättade M/90 brallor är duktiga på lårens utsidor. Kan du välja själv, välj lättare och bättre byxor än M/90!
Behöver du damasker välj tunna lösa och bär dem bara när de behövs.

Och jag som tycker att just de inbyggda damaskerna är vad som gör att M90 är så överlägsna!
(och att de finns i storlekar för fullvuxna, så klart)

För sommarbruk är de så klart inte så trevliga, men då ska man ju ha tunna kombibrallor, tycker jag.
 
svar

Lars Jonsson; sa:
Till CanMan

Tjenare Gunnar!

Hur har det gått? Har du fått dina nya brallor? Hur var de?
Jag antar att det var de vattentäta, T&P Discovery. Stämmer det? Jag är väldigt sugen på att beställa ett par såna om de är bra.

En liten recension vore trevligt! :)


Lars

Hej Lars !
Tyvärr fick jag mail här som säger att det är 2 veckor lev.tid just nu, de har fått ökat orderinflöde på sista tiden, naturligtvis kommer en recension här jag provat dem ett litet tag, och ja det är Discovery modellen jag beställde. Återkommer ! /Gunnar
[Ändrat av CanMan 2003-10-20 kl 22:07]
 
Re: Re: G-1000

kim1; sa:
P.D; sa:
Med risk för att jag får massan på mig...

G-1000 funkar ganska bra....Däremot kan man lika gärna tvätta ur vaxet på en gång eftersom att det ändå inte funkar.

/P.D

Och G-1000 är vad?
Nu är jag helt borta.
MVH
KIM

G-1000 är fjällrävens gamla tyg som var för kasst för att funka som tältväv, men som dög till brallor och annat. En blanding av bommul och syntet. Makalösa slit-egenskaper men suger som sagt upp vatten om den blir blöt. Torkar snabbt dock. När du köper dem på tex naturkompaniet kommer de erbjuda dig en bit fantastisk vax oxå, som inte funkar !
/P.D
 
Jag använder sedan några år tillbaka Tierras Couloir.
Det är en stretchbyxa i semi-tight modell, vilket innebär att den är mycket följsam och otroligt skön att ha på sig. Så gott som vindtät och relativt vattenavstötande. Men skulle byxan bli blöt, så torkar den väldigt fort. Två bra benfickor och ställbar resår upptill så man slipper bälte.

En kanonbralla helt enkelt.
 
Re: Taiga

Taiga gör väldigt slitstarka grejer, som sagt. Om man vill känna lite på sakerna innan man köper dom så har dom faktiskt en återförsäljare med butik (även om Taigas hemsida säger annat). Det är Getteröns naturcentrum i Varberg: http://www.getteron.com
Kan vara något att fundera på för västkustbor.
 
Bekväma skalbyxor

Jag har i många år gått i bekväma skalbyxor i gore tex (Tierra). Har aldrig förstått anledningen till att ha ett par speciella vandringsbyxor när man också behöver regnbyxor. Är det kallt har jag underställsbyxor under, annars räcker shorts (jag har ett par lätta & korta men korta cykeltights går lika bra) eller bara underkläder. Är det riktigt kallt när man pausar åker fleecebyxorna på... Jag är rätt frusen av mig.

Utöver vandrandet använder jag byxorna som regnöverdrag vid cykling, vid skogspromenader i blött väder, som vindbyxor på sjön, etc. Har haft dem i drygt 7 år och aldrig behövt laga dem. Nu börjar tyget bli lite slitet så att man måste impregnera ofta (annars torkar de för långsamt) och så småningom kan det bli dags för ett par nya - men med tanke på hur mycket jag har använt dem under 7 års tid har de verkligen varit värda sina slantar.
 
När det är fint väder på fjället kan det vara skönt att slippa regnbyxorna, iaf om man som jag är snål och köper såna som inte andas...
Mina fjällbyxor just nu är ett par från H&M i tunn, tätvävd, prasslig bomull (tror de kostade runt 200 kr). Jättesköna och torkar fort, men de börjar bli lite slitna i baken efter några års användning. Budget funkar också!
 
Lars Jonsson; sa:
Till CanMan

Tjenare Gunnar!

Hur har det gått? Har du fått dina nya brallor? Hur var de?
Jag antar att det var de vattentäta, T&P Discovery. Stämmer det? Jag är väldigt sugen på att beställa ett par såna om de är bra.

En liten recension vore trevligt! :)


Lars

Hej Lars !

Nu är en liten recension upplagd, och jag tycker de är fullt ok, jag kör ju med Haglöfs Rabot och Fjällräven annars och dessa står sig utan problem mot dom som är dubbelt så dyra, himmla sköna i alla fall ! //Gunnar
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.