UPPLANDSLEDEN

tydligen lätt att hitta?!

jag, "diskussionsstartaren", började idag vandringen från Uppsala till Barkarby utanför Stockholm. det gick alldeles utmärkt TILLS Pilsbo. där tvärdog leden mitt ute på en äng. gick runt i en dryg timma och letade och frågade människor. ingen visste något om Upplandsleden. tillslut fann jag Pilsboleden som var märkt med rött (upplandsleden orange). det konstiga var att den röda färgen hade målats på den oranga. traskade vidare på den röda, men även denna försvann. efter en del springande på privata ägor och bland lamor (!) fann jag en vettig person som sa att leden inte existerar i detta område eftersom markägarna inte vill ha en massa spring på deras mark. leden skulle visst börja igen vid erikssund.

det hela slutade med att vandringen blev bra mycket kortare än tänkt. den slutade vid Haga Kyrka när pappa kom med bilen.

Om detta stämmer så är jag riktigt sur och less på Upplandsstiftelsen som inte kan tala om detta. stämmer detta eller finns leden? andra synpunkter??? hör av er.

PS. angående titeln, jag tror 16-åringen som traskade till Gävle antingen har ruskigt lokalsinne eller så liftade han en bit...
 
Det är inte ovanligt att stiftelser som sköter vandringleder inte lyckas komma överrens med alla markägare. Samma problem finns på roslagsleden. Ibland kan stiftelsen lösa det genom att på dessa sträckor dra leden längs allmänna vägar (oftast asfalt och ofta omvägar). Det är något man får kontrollera innan man går en vandringsled. I detta fall verkar ju varken Upplandsstiftelsen eller Uppsala kommun ha lagt ut kartor, men man kan ju alltid köpa gröna karta, eller varför inte titta på gröna kartan på bibliotek eller i bokhandeln.

Där de inte kan komma överrens med markägaren får vandraren själv hitta fram med karta (tillämpandes allemansrätten). Däremot kan man kanske tycka att stiftelserna verkligen bör påpeka vilka sträckor som saknar markering.
 
Upplandsstiftelsen har ju ledbeskrivningar över alla etapper, men inte anslutningen från Barkarby (men det finns som sagt var på gröna kartan).

Tittar man på gröna kartan (går in på Lantmäteriets kartsök t.ex.) så ser man att vid Pilsbo är det en sträcka på cirka 400 meter som leden är "bruten" (och det går lätt att gå runt den biten på vägar).
 
jo karta är ju alltid bra att ha...men hade inte det i detta fall. dessa leder brukar vara mycket bra märkta. trots att det bara är 400 meter som leden inte existerar så tycker jag att detta kan upplysas av de ansvariga. när vi pratade med bofasta runt Pilsbo så var vi inte de första som saknade oranga markeringar.
 
Några svar från Upplandsstiftelsen?

Med tanke på den omfattande diskussionen...är det någon som fått ett svar från Upplandsstiftelsen om varför det är dåligt med Upplandsleden söder om Uppsala ?
 
Re: Några svar från Upplandsstiftelsen?

Hagel; sa:
Med tanke på den omfattande diskussionen...är det någon som fått ett svar från Upplandsstiftelsen om varför det är dåligt med Upplandsleden söder om Uppsala ?

Det är väl egenligen inte så mycket sämre än övriga delar av leden. Att de inte kan komma överrens med markägarna och därför inte kan märka ut en sträcka är det inte så mycket att göra åt. Övriga delar är bra utmärka, och också bra upptrampade. För de flesta vandringsleder i Sverige bör man ändå köpa egna kartor. Sörmlandsleden tillämpar en intressant idé där medlemmar i stiftelsen får "Tillgång till ledkartor (Terrängkartan) på webben".
 
Upplandsleden

Det jag märkte när jag gick på Upplandsleden var att leden hade lagts om sedan min karta. Vilket gav mig lite problem. Men det jag saknar förutom en uppdaterad karta, var att på dersa ledinfos som sitter med gämna mellenrum var leden dragits om. Skulle underlätta för mig som blir lite ledblind av att jogga längs markerad led mitt i natten. Framför allt skulle det vara bra om där leden bryter 90 grader så var markeringen märkt med reflex.

I stort tycker jag att leden var fin och väldigt trevlig. Tack för en fin led!!

Finns det något som gjort leden på tid mellan Uppsala C. - Barkarby? Kul att jämföra.
För mig tog det 21 tim. och 19 min. på sträckan 10,5mil. då jag vek av hem lite mer info finns på:
http://www.pozersontherock.se

//Mattis.
 
Re: Upplandsleden

mad as ice; sa:
Men det jag saknar förutom en uppdaterad karta, var att på dersa ledinfos som sitter med gämna mellenrum var leden dragits om.

Ha ha.. jo jag är morgontrött!

Rättelse;..Men det jag saknar förutom en uppdaterad karta, var att det stod på ledinfoskylltarna att leden dragits om. Ibland hitta vi inte ens skylltarna. ha ha.. Fast det kanske står på hemsidan?!

//Mattis.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.