Upplandsleden

Någon som har erfarenhet av ovan nämnda led?
Finns det gott om vindskydd, rastplatser, ved osv? Hur ser det ut med vatten, goda påfyllningsmöjligheter, tillräckligt med hus att knacka på hos, går det att dricka vattnet ur bäckar, sjöar osv?
Vilka etapper är intressantare Hur är möjligheterna att ta sig från leden till Uppsala med kollektiva färdmedel?

/Tomas, planering är halva nöjet!
 
Har inte vandrat hela men de sträckor som finns i närheten av Enköping har jag besökt.

På vissa ställen är det en fin led, både till ledens skick och till vad man får se. På andra ställen är det enda som avslöjar att det är en led några flagnande oranga prickar i ett övrigt helt igenvuxet område. Var ute för några veckor sedan och fick då slå mig fram genom sly och slånbärssnår. Annars är ju Uppland rikt på kulturminnen så det är väl främst det man får se (förutom en hel del åkrar...)

Har du hittat den här sidan?
http://www.upplandsstiftelsen.se/pages/documents/pdf/Upplandsleden_2008_low_296.pdf
 
Hej!
Jo den sidan har jag hittat till, ser ju onekligen fint ut, men å andra sidan funkar ju alla mirakel-dieter i reklamen =)
 
Jag har gått sträcka 6, 11 och 23. Vi hade tält med samligt gånger, men vad jag minns så hade det inte varit något problem att sova i vindskydd. Vatten fanns också vad jag kan minnas. Vedläge etc kan ju variera år för år, så det kan ju slå dem en signal.

Kollektivtrafiken är lite begränsad men alla de turer jag genomfört har logistiken just gått med dem.
 
Vi har vandrat från Barkarby till Kobol

och tänker oss att gå hela sträckan i etapper.

Vi har många bilder och kartor på vår hemsida.
www.traneving.se

Vi brukar ta bild på alla rastplatser vi passerar så här hittar du säkert den information du söker.

/Helena och Thomas
 
Har gått:
Enköping-Bredsand-Lillkyrka-Härjarö en väldigt trevlig sträcka.
Sedan från Enköping till Tenasjön också fin sträcka, jag minns två vindskydd, det första var en gammal lada mysig men inte kul att sova i (dammig) sedan var det ett i södra änden på Tenasjön den gick det bra att sova i men det var inget vidare bada. (hade ungarna med som suckade) men på andra sidan sjön fanns det badplats.
har även vandra Bålsta-Skokloster med ungarna när de var rätt små, den är ganska "light".
Sedan har jag gått Järfälla-Uppsala vindskydden är helt okej, när vi gick (2002 tror jag det var) så var upp märkningen i Sigtuna kommun under all kritik, man fick söka oranga pigmentrester på barken för att ana att man fortfarande var på leden - hoppas att de har gjort bot och bättring där.
Från Uppsala till Östhammar och från Östhammar har jag av och till gått efter leden och av och till gått andra vägar som verkar mer spännande :)

Spontant, kör Enköpingstarmen av upplandsleden, väldigt fin.
 
Trevligt, jag vill också gå en bit på Upplandsleden framåt sommaren. Är det någon som har varit uppåt Florarna? Det sägs vara väldigt vackert.

I broschyren ser det ut att vara rätt långt mellan vattenposterna. Var tar man vatten annars?
 
Senast ändrad:
Oj, då. Vad säger folk som bor efter leden om en massa människor kommer och frågar efter vatten? Det borde väl gå att laga mat direkt av sjövattnet, och bara bära det man skall dricka utan att värma först?
 
Det går bra, brukar inte fråga varje gång man vill dricka utan när man fyller på så gör man det rejält. Har föresten träfat en del sköna människor när man frågat efter vatten. det gäller att välja rätt och fråga dem som ser ut att vilja prata :)
Kyrkor år ett annat tips att fylla på vatten på.
 
och tänker oss att gå hela sträckan i etapper.

Vi har många bilder och kartor på vår hemsida.
www.traneving.se

Vi brukar ta bild på alla rastplatser vi passerar så här hittar du säkert den information du söker.

/Helena och Thomas

Jag satt å sökte på en vatten fråga å fick fram erat namn...
Kul att ni skrev just om bilderna. Det är eran web sida, bilder och text som har jag till grund för min sörmlandsleds vandring iår :) (dom etapper ni gjort), nästa vecka när jag har några dagar ledigt från jobbet gör jag vandringen Mariefred till Gnesta.
Jag kan rekomendera alla till att kika in på Tranevings web.
Sorry för offtopic kommentaren :)


//JimmyB
 
Senast ändrad:
Knivsta-Uppsala

Hej.

I helgen gick jag och sambon sträckan Knivsta-Uppsala, vilket var en mysigt och fin tur genom Lunsenskogen. Till Knivsta tar du dig enkelt kommunalt, och leden börjar precis vid tågstationen. Två färdiga rastplatser fanns. Den första var ett vindskydd vid en sjö (som jag just nu inte kommer ihåg namnet på) och den andra vid Lunsentorpet ca 5 km innan man kommer till Uppsala.
Vatten fanns dock inte förens Lunsentorpet, men om man vill så går det med säkerhet att få lite vatten från någon närliggande bondgård. Vid Lunsentorpet finns en brunn med pump, som är mycket välsmakande.

En skön dagstur som inte kräver planering, med två trevliga rastplatser.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.