Upplandsleden. Flotten över Pålsundet?

Tänkte gå Upplandsleden imorgon till Fjällnora från Uppsalahållet. Är det någon som vet om det går att ta sig över på flotten över Pålsundet nu eller om det är för mycket is? Ligger den ens i?

Det är alltså flotten man själv drar sig över med vid södra änden när man närmar sig fjällnora.
 
Jag gick Upplandsleden från Uppsala till Fjällnora för ett par år sedan. Men jag minns ingen flotte. Längs ledens sträckning gick man över en bro och sen parallellt med sjön upp till Fjällnora.
 
Japp, det stämmer att det både finns en bro och en flotte. Bron är söder om flotten och dit kommer man främst om man svänger av genom fritidshusområdet (vad det nu heter).

Turen blev av, och vi tog bron. Vissa delar av Lunsen var väldigt blöta, och tyvärr väldigt mycket fallna träd utmed hela sträckan. Men på det stora hela en perfekt söndagstur.
 
Hur lång tid tog det?
Hinner man från flottsund till fjällnora på en dag?
(lämplig lördagspromenad :)

Var det gummistövelblött i lunsen eller fungerar kängor.

C
 
Hej!

Ja, man hinner på en dag men det är en ganska rejäl tur. Turen är oftast fin, men med en varning för att det är en ganska lång bit på landsvägen som är trist. Utmed landsvägen har det försvunnit vissa markeringar i korsningar så man bör ha en karta eller känna till vägen.

Jag tror inte att du behöver gummistövlar för Lunsen nu. Jag gick med låga kängor med bara gtx membran så jag blev lite fuktig, men inte värre än att det löste sig med nya strumpor. Det går att hoppa på tuvor och isklumpar, men det blir nog värre när allt har smält.

Gå i god tid så du hinner ta en skön stund väl framme, för det går inte fort över vissa steniga partier.

Tänk även på att det tar nästan 45 min att gå upp till korsningen från Fjällnora om du tänker ta bussen tillbaka.

Annars är även sträckan Knivsta-Uppsala trevlig, och lite kortare (20 km tror jag)

Go tur!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.