UPPLANDSLEDEN

är det någon som traskat de 10 orangefärgade milen mellan Uppsala och Barkarby? kartorna på internet verkar minst sagt bristfälliga. för det första verkar det inte finnas någon anknytning mellan Uppsala och Sunnersta, dels finns ingen karta ned mot Stockholm. hade tänkt att ta tåget till Uppsala och sen traska hem...verkar som jag skulle behöva lite hjälp/råd/information om saken.
 
Upplandsleden går inte igenom Uppsala utan viker vid Sunnersta av österut genom Lunsen. Det går dock alldeles utmärkt att vandra mellan centrala Uppsala och Flottsund där leden startar. Gå bara på enklast möjliga sätt från stationen och över Fyrisån. Följ sedan ån söderut och du kommer att vandra längs en mycket fin promenadväg.

Skulle gissa att det är en 5 km mellan city och Sunnersta.
 
Gulastigen

Kom bara att tänka på att från Uppsala till sunnersta går en fin stig som heter Gula Stigen. Eller, längs fyrisån är det fint också. Sedan så vet jag att sörmlandsleden från Sunnersta och ner ett par mil var fin fin får några år sedan iaf (slutade plugga 96:)
 
Jag försökte själv leta reda på lite information till vår hemsida (http://www.frilufts.se/uppsala/)för ett tag sedan. Jag hittade inget. Kommunerna längs vägen hade inte mycket på sina hemsidor. Det är lite tråkigt när det finns fina beskrivningar över resten av leden. (Du har föstås redan hittat http://www.upplandsstiftelsen.c.se/vandupp.html ) Ett mail till Martin Amcoff på Upplandsstiftelsen kanske kan göra dem uppmärksamma på att det faktiskt finns någon som vill vandra den sträckan. Tidigare(?) har det varit dispyter med markägare längs vägen. Det är kanske därför de ligger så lågt. Viss infomation finns på Per Lövdins MTB-sidor http://www.lowdin.nu/Mtbruntuppsala/First.htm

Per
 
Broschyr

Järfälla och Upplands Väsby kommun har gått samman och gett ut en liten broschyr om den del av upplandsleden som går genom dessa två kommuner, med en mycket fin karta på 1:50 000 .

"Du kan hämta broschyren i biblioteket och i informationsCentrum Väsby Centrum eller beställa från
Kultur- och fritidsförvaltningens tel 590 97 301. "

webbupplandsleden.jpg


Jag skrev till Upplandsstiftelsen och frågade om någon annan kommun längs leden också gett ut karta, men de svarar tydligen inte på email.
 
Kartor över Upplandsleden verkar vara lite hemligstämplade. Ska själv vandra en bit på den nu i sommar. Då från Gimo mot Äövkarleby.
Har delkartor från Knutby till Älvkarleby (Österåkers turistbyrå) men tänkte att det kunde vara intressant att ha över hela leden Men när jag ringde till Uppsalla Turistbyrå så hänvis dom mig till Upplandsstiftelsens hemsida. För att därifrån trycke ut kartorna.
Upplandsstiftelsen svarar på mail men det tar tid, Verkar som om det bara är en person som sitter där, Men prova att ring henne. Hon ger bra service.
 
Bor utanför Knivsta

Jag bor utanför Knivsta och har vandrat leden mellan Sunnersta och Pilsbo mitt emot Skokloster.

På den sträckan är leden väl uppmärkt och väl upptrampad och hyfsat väl beskrivet i broscyrmaterial som jag hämtat å det lokala biblioteket.

Sträckan Uppsala C Flottsundsbron är längre än fem kilometer, nog snarare en och en halv gång den sträckan, men vandrings vägen längs Fyrisåns västra sida är väl värd besväret. Om man inte vill göra sig det omaket så går det att ta buss 802 till Flottsundsbron, utgår från busstorget intill Uppsala C, går från den sydvästligaste busshållplatsen.

Vandringen genom Lunsen är mycket trevlig

Go tur önskar

Mikal
 
Uppsala C - Flottsund

Du har rätt, det är cirka 9 km mellan stationen och Flottsundsbron, enligt min gröna karta.
 
Aardwolf; sa:
Kartor över Upplandsleden verkar vara lite hemligstämplade. Ska själv vandra en bit på den nu i sommar. Då från Gimo mot Äövkarleby.

Finns ju ledbeskrivningar över alla etapper, bara att hämta på närmaste turistbyrå (ok, alla kanske inte finns på alla ställen, men de flesta fanns i Uppsala i alla fall).

Jag och min 6-åriga dotter gick biten från Marma mot Gävle i fjol, vi skulle gå hela vägen till Hemlingby tänkte vi men när man kom över länsgränsenj (och det blev Gästrikeleden man gick på) var leden inte röjd (och att vada i meterhöga nässlor med en 6-åring var inte så kul) så vi "bröt" i Kubbo.

Sen finns ju leden markerad på Gröna kartan. Är man för snål för att köpa så kan man alltid köra med Lantmäteriets Kartsök och skärmdumpar och klippa ihop:) Fast jag tror arbetstiden för det jobbet kostar mer än att köpa kartorna.

P.S. Jag tror att alla ledbeskrivningarna finns att ladda ner som PDF från Upplandsstiftelsens hemsida.
D.S.
 
nermander; sa:
Aardwolf; sa:
Kartor över Upplandsleden verkar vara lite hemligstämplade. Ska själv vandra en bit på den nu i sommar. Då från Gimo mot Äövkarleby.

Finns ju ledbeskrivningar över alla etapper, bara att hämta på närmaste turistbyrå (ok, alla kanske inte finns på alla ställen, men de flesta fanns i Uppsala i alla fall).

Jag och min 6-åriga dotter gick biten från Marma mot Gävle i fjol, vi skulle gå hela vägen till Hemlingby tänkte vi men när man kom över länsgränsenj (och det blev Gästrikeleden man gick på) var leden inte röjd (och att vada i meterhöga nässlor med en 6-åring var inte så kul) så vi "bröt" i Kubbo.

Sen finns ju leden markerad på Gröna kartan. Är man för snål för att köpa så kan man alltid köra med Lantmäteriets Kartsök och skärmdumpar och klippa ihop:) Fast jag tror arbetstiden för det jobbet kostar mer än att köpa kartorna.

P.S. Jag tror att alla ledbeskrivningarna finns att ladda ner som PDF från Upplandsstiftelsens hemsida.
D.S.

Håller med dig Nermander men blev förvånad bara på Turistbyrån i Uppsala som sitter som spindeln i nätet att dom " inte hade " ledbeskrivningarna enligt personen jag pratade med. Har gröna kartan så det är inget problem med det. Men det handlar lite om service med. Östhammars turistbyrå vet vad det är.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.