Vilken ettap av Upplandsleden?

Vilken ettapp av Upplandsleden?

Någon som har erfarenheter och kan rekommendera en speciell ettapp av upplandsleden? Vi ska ut och fre-sön vandring så ca 5 mil är nog max vad man hinner med i längd.

Även andra vandringstips i uppsala trakten tas tacksamt emot.

MVH
/Marcus
 
Florarna

Jag har gått ett par sträckor på Upplandsleden, både bra och dåliga.

Runt Almunge, Knutby var det halvtråkiga kalhyggen blandat med mörk granskog, jag kommer inte gå där igen.

Däremot återvänder jag gärna till Florarna och "kungens spång", den han fick i present för några år sedan av nån myndighet, minns inte längre. Det finns några trevliga myrar i den trakten, speciellt längs spången, med chans att få se rovfågel (mycket fågel i detta område). Jag fick en liten känsla av Norrland på vissa ställen. Ska vara en höjdare på vintern då man ge sig ut på myren med skidor. Men nu på höstkanten är det säkert också superfint.

Lycka till !

Niklas
 
Se upp för väg!

Flororna har jag också hört mycket gott om, skall visst vara väldigt trevligt. Om jag hade en helg över skulle jag åka dit.

Själv har jag gått Upplandsleden mellan Fjällnora friluftsgård och Sunnersta. Eftersom det just den helgen var nån sorts jubileum för Lennakatten (den smalspåriga järnvägen mellan Uppsala Östra och Länna) fick vi dessutom åka ånglok till Selknä!

Leden var i alla fall trevlig, förutom att man fick gå en ganska lång sträcka (7-8 km om jag inte missminner mig) på väg - både grus och asfalt - runt Lagga. Därför kan jag nog trots allt inte rekommendera sträckan.

Sista etappen (?) genom Lunsen var väldigt trevlig. Dessutom *tror* jag att Lunsentorpet står öppet för övernattning om man nu inte vill sova ute eller i tält. En kortutflykt i det området kan jag rekommendera.

/Uffe
 
Lunsen

Lunsen med omgivning är som du säger riktigt trevligt, och de senaste gångerna jag varit där så har stugan varit öppen. Vad jag förstår är det fullt tillåtet med övernattning.

Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camm1982 Böljande, långa siktlinjer, havsnära- vilken led? Vandringsleder 7
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
vandrafjäll Vilken del av gästrikeleden ger bäst fiske? Vandringsleder 0
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
Håkan K Vilken vandringsled i Sydsverige? Med kidsen? Vandringsleder 2
ebh Vandra- Skall köpa ryggsäck men vilken? Vandringsleder 5
Buzzrock Kungsleden, vilken kung? Vandringsleder 0
CicciCecilia Ettap av upplandsleden Vandringsleder 8
sparken Fråga. Upplandsleden etapp 7 Knutby-Bennebol Vandringsleder 3
plutosmoon Lunsentorpet/upplandsleden Vandringsleder 4
Mad-Man Upplandsleden nu. Vandringsleder 19
easker Upplandsleden i vår! Tips? Vandringsleder 1
Christoffer Hedman Upplandsleden. Flotten över Pålsundet? Vandringsleder 5
Still Alive Övernattningsmöjligheter längs med Upplandsleden? Vandringsleder 1
Crilloan Upplandsleden i slutet av mars Vandringsleder 5
Jenny-73 Upplandsleden Gimo-Risön Vandringsleder 8
jonasvalter Upplandsleden Fjällnora-Almunge Vandringsleder 1
Lill_Anna Upplandsleden Västland-Lövstabruk Vandringsleder 1
tompa_m Upplandsleden Vandringsleder 15
Walker 13 Upplandsleden Vandringsleder 7
rikard_wiberg_hotmail.com UPPLANDSLEDEN Vandringsleder 21
Markus_ Upplandsleden Vandringsleder 5
9959 Från hemlimgby till barkarby på UPPLANDSLEDEN Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.