Upplandsleden

Någon som vet var man kan hitta information om den delen av upplandsleden som inte tillhör huvudsträckningen? I första hand sträckan från Stäcket (järfälla) och norrut. Märkningen är inget vidare, dessuom så genomkorsas den av andra markerade leder.
 
det var länge sen jag gick den. Men mellan Stäket och Väsby följer den ganska mycket vattnet, efter detta viker den norrut utefter mälaren och vidare förbi Rorsersberg. Jag tror inte det finns några korsande leder där. Norr om Rorsersberg kommer några ganska tråkia etapper, det är först när man närmar sig Lunsen som den blir rolig igen.
 
Upplandsstiftelsen

Upplandsstiftelsen kan kanske svara på frågan. Tyvärr finns inte den delen av vandringsleden med i deras beskrivningar på nätet
http://www.upplandsstiftelsen.c.se/
se även vad som skrivs på utsidan
http://www.utsidan.se/vandring/ledturer.htm

Jag tycker det är rätt märkligt att delen söder om Sunnersta inte finns med. Vi i Märsta Sigtuna Friluftsfrämjande har lagt ned en hel del arbete på att inspektera leden och påtala fel och brister. Ganska nyligen har man blivit klar med sträckningen genom Pilsbo, där en tvist med markägare har satt käppar i hjulen under alla år. Det är bra om Upplandsstiftelsen får reda på att vi vill ha med alla delar. Vem är då huvudman för de delar av leden som ligger i Stockholms län? Den heter faktiskt upplandsleden här också.
 
Barkarby - Knivsta

Under februari och mars avverkade vi ca 20 km dagsetapper under helgerna på nämnda led. Det löstes genom att ställa bil strategiskt och att kombinera med pendeltåg och buss.
Sträckan Barkarby - Gåseborg är en trist asfaltbit men sen blir leden bra. I mitt tycke en av de bästa bitarna är sträckan Gåseborg - Stäket, men det var inte denna del Du frågade efter.
På kommunkontoret i Upplands Väsby (i centrum)finns en informationsbroschyr med karta. Jag har hämtat min där. Vet inte om den också skickas ut.
Delen från Stäket och upp mot Rosersberg (och då pratar jag om där leden nästan tangerar pendeltågslinjen) är i stort trevlig.
Mellan Märsta och Sigtuna så har det skett omläggningar som kan vara förvillande.
Generellt är det lätt att missa ledmarkeringar och hamna på någon annan ibland tydligare stig, så man får "vara med" på kartan bitvis.
Vatten finns naturligtvis inte, så det får man bära och det är ju inget större problem om man gör endagsturer. Annars är det väl vattenrening som gäller.

Mvh Björn
 
Tack för svaren!

Jag gick stäket(ängsjö)-märsta igår och tyckte det gick hyffsat, två-tre ställen där det var svårt att avgöra var man skulle.
Längs leden sitter det på några ställen informationstavlor med bra kartor, synd bara att de inte går och få tag i.
Sträckan stäket-ängsjö har jag haft problem med tidigare. Efter att ha sett kartorna så förstår jag varför. Leden delar sig nämligen och går sedan ihop på ett sådant sätt att det är lätt att gå i en cirkel.
 
Sigtuna

Vid Rosersberg kan man annnars gärna avvika från upplandsleden och gå grusvägarna längs stranden. För att komma på leden igen vid Steninge och gå till Sigtuna, det är bra bussförbindelser Sigtuna-Märsta. Det finns ju också en etapp 17 som går från Bålsta-Skokloster. Från den kan man vika av över Erikssund till Sigtuna också


http://www.upplandsstiftelsen.c.se/uppled17.html
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.