Upplandsleden i slutet av mars

Hej!

Ska få lite avbrott från blöjbyte med en tur på upplandsleden i slutet på mars, gimo-österbybruk lövstabruk.

Hur varm sovsäck behövs om man sover i vindskydden?
Har en oanvänd mountain equipment Military TDS som legat hemma, den är graderat +20 till -5, extrem -10

Brukar det vara blött vid den tiden?
Avs. skodon
(vilket inte känns så troligt när man tittar ut genom fönstret nu...)

Hälsningar
christer
 
I gamla tider sa man om våren den blöta att då var det ofarbart. Men dag för dag höjer sig solen och därmed närmar sig mejan.
Sydkusten har barmark och tjälen tar stryk dag för dag.
I slutet på mars i Uppland kommer det att vara vått på marken och svalt till frostigt på natten men med rätt utrustning gåbart. Din sovsäck duger säkert med mössa och underställ på i den. Se bara till att komma upp från våta marken. Vindskydd, hängmatta, högbädd det finns många lösningar. Mången mil har gjorts i gummistövlar.
go tur
 
Jag skulle lägga en stor varning för att snön fortfarande ligger då. Efter den långa vintern förra året så smälte det nån gång sista veckan i mars och Norduppland brukar vara ett par grader kallare och ett par dm snöigare än Uppsala. Självklart avgörande av kommande väderlek men sannolikt kommer det att vara svårforcerat.
 
Tackar för svaren!

Det var tänkt som en kortare weekendvandring med brodern då han är i landet.
Pulsa i djupsnö är inte riktigt vad jag tänkt mig..., särskilt inte med en trilskande akillestendinos

Tänkte inte ens tanken på att det kanske inte är framkomligt till fots vissa delar av sträckan pga snö. Det var kanske övermåttan optimistiskt att tro att det skulle vara upptrampade stigar.

Läge för att ha en backup lösning mao.
Tips?

C
 
Var ute och gick i de områdena du nämner förra helgen och kan bara säga att varningen om djup snö är befogad. Allt som oftast sjönk man ned till ovanför kängskaften, och säkert vart tionde steg så hade man snö i vart fall över knäna även längs med den markerade men otrampade leden. Några minusgrader om nätterna och tio plus om dagen, skönt i solen och rätt ruskigt i skugga och blåst precis som alltid.
 
Var ute i lunsen i lördags och traskade. Än så länge har det inte smält så mycket att spångarna blir under vatten. Så just nu är det perfekt.
Men av erfarenhet från förra året så fick man vänta ett par veckor in i April innan man kunde ta sig över våta partier på ett behagligt sätt. Förra året fick jag avbryta två dagsturer till Fjällnora på Upplandsleden de två första helgerna i april pga vattenmängden. Men det är klart att det går att ta sig fram, men i min värld var det inte trevligt att gå långt i ankeldjupt vatten/lera.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.