Upplandsleden Gimo-Risön

Hej

Någon som gått biten Gimo-Risön på Upplandsleden. Jag och en kompis funderar på att gå den biten och övernatta vid Risön för att gå samma väg tillbaka. Både hon och jag har gått runt vid Risön, men tänkte nu få utöka.....

Någon som vet hur långt det blir, tyckte det var svårt att beräkna från kartan som visar Upplandsleden.
 
Jag har gått hela Upplandsleden från Uppsala till Älvkarleby och anser att leden överlag är dåligt skött. Den är ofta kraftigt igenvuxen eller fördärvad av kalhyggen men bitvis har den sina ljusa stunder.

Skall man gå p åUpplansleden rekomenderar jag istället att gå kring Florarna. Där finns dels så att man kan sova i vindskydd/tält eller i övernattningsstugan om vädret är helt miserabelt. Det är vacker natur där och man kan göra flera dagsutflykter kring området.
 
Tack för ditt svar, har hört från andra håll också att den bitvis är dåligt skött. Får se om vi byter rutt..... :)
 
Eländig sträcka

Vi gick från Gimo och söderut förra helgen, och jag måste säga att det var den eländigaste sträcka jag gått. Mycket hyggen, risig skog, dåligt spångat och tidvis gick leden en decimeter under vatten. Inte många förlåtande drag.

I våras gick vi Österby bruk upp till just Risön och det verkade iofs trevligare. När vi gick var det fortfarande snö, men man kunde se att det skulle bli rejält blött när snön försvann. Lär vara ohyggligt med mygg, men åxå mycket fåglar om man är lagd åt det hållet. Stugan i Risön är inte så charmig, men elvärmen satt bra när det var minus ute...
 
Tyvärr är det mitt intryck av större delen av Upplandsleden, även om den har sina ljusa stunder. Mestadels är det dock hyggen, snårig skog och sumpmark. Glädjande nog finns det ju en hel del andra leder i betydligt bättre skick.
 
Liiiite för mycket snö för min smak.... Men runt vid Risön har jag gått förr och där är det ju jättefint! Så jag kanske ska gå dit från Film och sen vidare mot Lövsta när snön försvunnit! Tack för tipset!

Rolig film du gjort.... :)
 
Upplandsleden

Hej,

Har inte gått just den etapp av Upplandsleden som du efterlyser upplysningar om.
Men, nu verkar ni ju ha börjat fundera på någon anna etapp.

Vi har gått Upplandsleden från Stockholm/Barkarby till Kobol (uppdelat på olika helger).
Om du vill och har lust så kan du titta in på vår hemsida och se bilder från de etapper vi gått.

Vi har också lagt med Upplandsledens gamla etappkartor som, enligt oss, är bra mycket bättre än det nya häfte de har producerat.

Etapperna på de gamla kartorna kan vara smått omdragna men ha dem som komplement till det nya häftet så funkar det fin, fint! :)

www.traneving.se

Helena o Thomas
Traneving
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.