Ettap av upplandsleden

Jag och en kompis tänker gå en del av Upplandsleden, vi räknar med att vandra 2 dagar, ca 2- 2,5 mil/dagen. Men jag vet inte så mycket om de olika etapperna vilka är trevliga att gå och fortfarande gångbara? Vi vill gå så lite som möjligt på väg varken grus eller asfalt.

Hur är det med Härjarö - Lillkyrka, är det mycket väg på den sträckan, hur ärden i övrigt i slutet av maj att vandra?

CicciCecilia
 
Den förslagna dagssträckan är i längre laget. Brukar ni gå 25 km om dagen och dagen efter?
Mer normalt är i intervallet 12-17........ men kanske har ni superlätta grejor och är i mycket god form. Då lär det ju inte bli några ledsna miner........
 
Den förslagna dagssträckan är i längre laget. Brukar ni gå 25 km om dagen och dagen efter?
Mer normalt är i intervallet 12-17........ men kanske har ni superlätta grejor och är i mycket god form. Då lär det ju inte bli några ledsna miner........
Upplandsleden är väl rätt lättgången? Jag tror inte det är några problem att gå 25 kilometer per dag i två dagar.
 
Som sagt allt beror på formen och erfarenheten.......själv tycker jag att ca 35 är en dagsetapp.....men skulle aldrig rekommendera nybörjare det i alla fall.
 
Den förslagna dagssträckan är i längre laget. Brukar ni gå 25 km om dagen och dagen efter?
Mer normalt är i intervallet 12-17........ men kanske har ni superlätta grejor och är i mycket god form. Då lär det ju inte bli några ledsna miner........

12-17 km brukar man väl räkna i fjällen och eftersom Uppland är plattare än Danmark så kan det inte vara några problem att sprätta iväg 8 km till.

Jag har gått sträckan Järlåsa-Siggefora. Det blir en del på väg, men vacker sådan och varierat landskap över ängar, hagar och åkermark. Sträckan rekommenderas varmt. Känner även några som gått söderut från Järlåsa och även den sträckan var uppskattad.
 
Jag tror inte att längden i sig är ett jättestort problem, men däremot klarar jag inte av att gå på väg för långa sträckor, blir alldeles stum i både knä och fötter, någon kilometer eller två går ju bra....

Tar gärna emot fler tips på andra sträckor, ska kolla upp Järlåsa-Siggefora, den har jag inte läst så mycket om.

CicciCecilia
 
Härjarö - Skattmansö

Hej,

Vi har gått etapperna Härjarö - Skattmansö och har lagt upp bilder från etapperna + kartor på vår hemsida.

På vår hemsida har vi lagt upp Upplandsstiftelsens gamla kartor, som enligt oss är bra mycket bättre. Leden kan vara smått omdragen på sina ställen men om man använder de gamla kartorna som komplement till det nya häftet så funkar det bra.

www.traneving.se

Titta under Upplandsleden / Etapp 13 - 15

Hoppas du hittar något matnyttigt :)

/Helena
 
Knivsta - Lunsen - Uppsala

Tåg till Knivsta och ut genom tunneln så börjar leden direkt och bär iväg mot Uppsala förbi hästhagar och skogar. En dagsetapp till Lunsen-torpet: En gammal replika av ett 1600-talstorp som står öppet för alla. Alltid någon rolig kuf (som en själv) att dela stugan med, annars finns en äng för tält. Sängar, vatten, kamin, vedspis, madrasser och till och med kuddar finns i stugan. Smått otroligt faktiskt.

Nästa dagsetapp till Uppsala centrum därifrån. Man kommer in i stan genom 'årike', alltså längs med Fyrisån. Förutom skorstenarna i Boländerna visar sig uppsala från sin bästa sida och man kommer in genom Stadsparken. Chans till glass som avslutning! Centralstationen ligger tre kvarter bort.

Man bör ha karta med sig för det fanns en bit som var dåligt markerad strax efter att man lämnat knivsta. Gröna kartan 620 Uppsala.
 
Tack för så bra tips, det kommer nog att bli en riktigt trevlig tur, det lutar åt Knivsta Lunsen för denna gången och några lite längre etapper i sommar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.