Upplandsleden

Hej,

Funderar på att gå några dagar på Upplandsleden. 1-2 övernattningar i tält eller vindskydd. Någon som gjort det eller dagsetapper? Funderar på att börja i Knutby eller Gimo. Förslag, tips m.m. mottages tacksamt. Erik
 
Jag gick etapp 1-2 förra helgen, mer ett 'misstag' eller ett infall, det var inte meningen så att säga. Det blev 18km på GPSen (Ja, jag dagdrömmer ibland och glömmer kolla kartan/ringmärkningen). Det var en trevlig promenad fast med någon kilometer genom ett bostadsområde.

Jag såg inga vindskydd i direkt anslutning till stigen, men de kanske finns några meter bort. Jag funderar själv på att göra en vindskyddsövernattning snart, har inte gjort det sen jag var 10 år och paddlade dalslands kanal för hmmm, snart 30 år sen. :)

EDIT: Läste fel - jag snackade om sörmlandsleden... Inte undra på att jag blev förbryllad när du snackade om Knutby... :-D
Hej,

Funderar på att gå några dagar på Upplandsleden. 1-2 övernattningar i tält eller vindskydd. Någon som gjort det eller dagsetapper? Funderar på att börja i Knutby eller Gimo. Förslag, tips m.m. mottages tacksamt. Erik
 
Hej,

Funderar på att gå några dagar på Upplandsleden. 1-2 övernattningar i tält eller vindskydd. Någon som gjort det eller dagsetapper? Funderar på att börja i Knutby eller Gimo. Förslag, tips m.m. mottages tacksamt. Erik

Har inte gått så långt norrut på leden. Men du vet om att det finns ny informationsfolder ute va? 28 sidor med mycket bra info (2MB stor dock)

http://www.upplandsstiftelsen.se/pages/documents/pdf/Uppl_leden_v8_low_211.pdf

Chistian
 
Hej Erik. Jag har gått Upplandsleden två höstar med min bror. Första gången mellan Almunge och Gimo och andra gången mellan Västland och Gimo. Vi sov i vindskydd alla nätter. Ibland kan det vara i längsta laget mellan dem men det går om man vill slippa släpa på tält. Längsta etappen blev 3,3 mil och då hinner man inte så mycket annat än att gå hela dagen.
Mellan Gimo och Knutby finns det åtminstone fyra vindskydd som jag kommer ihåg, vid Gisslaren, Kolarmoraån, Stora Tickuln och Hosjön. Vi sov vid Kolarmoraån och Hosjön.
Om du undrar något om de sträckorna så bara fråga.
Det var ganska dåligt med ställen att fylla vatten på så vi bar faktiskt en del med oss hela tiden.

/Daniel
 
Hej Erik. Jag har gått Upplandsleden två höstar med min bror. Första gången mellan Almunge och Gimo och andra gången mellan Västland och Gimo. Vi sov i vindskydd alla nätter. Ibland kan det vara i längsta laget mellan dem men det går om man vill slippa släpa på tält. Längsta etappen blev 3,3 mil och då hinner man inte så mycket annat än att gå hela dagen.
Mellan Gimo och Knutby finns det åtminstone fyra vindskydd som jag kommer ihåg, vid Gisslaren, Kolarmoraån, Stora Tickuln och Hosjön. Vi sov vid Kolarmoraån och Hosjön.
Om du undrar något om de sträckorna så bara fråga.
Det var ganska dåligt med ställen att fylla vatten på så vi bar faktiskt en del med oss hela tiden.

/Daniel

Tack för infon!
 
Vandrat mycket på Upplandsleden

Hej,

Vi har vandrat många etapper på Upplandsleden.
I dagsläget har vi vandrat från Barkarby (i Stockholm) till Kobol norr om Uppsala.

Leden är mycket fin men naturligtvis är några etapper mycket finare än vissa.........

Titta gärna in på vår hemsida med bilder från alla våra vandringar på Upplandsleden, Roslagsleden, Sörmlandleden, Bergslagsleden m.m.
Sidan är under uppbyggnad men vi har hunnit lägga in väldigt mycket....
www.traneving.se

/Helena och Thomas
 
Hej,
en mycket fin del av Upplandsleden är dess passage genom Florarnas myrområde.

Området ligger mellan Österbybruk och Lövstabruk. Med bil är det lätt komma in i området som har erbjuder flera fina vandringsmöjligheter. Vintertid är en skidtur genom området en höjdare. Med kollektivtrafik är området tyvärr inte lika lätttillgängligt.

Florarna och dess möjligheter beskrivs väl av Ronny Fredriksson på http://www.florarna.se/


Per-Arne Hansson
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.