McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga?

Jag har också köpt ett a-one tält och tycker att det är mycket bra. Enda nackdelen är väl vikten. Dock verkar det som 2-mans tältet är slut hos addnature. Det är bara 4-mans tältet som finns att köpa. Jag vet inte om det går att köpa någon annanstans. Jag har försökt att ta mig in på a-ones hemsida men den tycks inte fungera.
 
Efter mycket funderande har jag kommit fram till att McKinley kanske inte är rätt tält för mig. Mer intressant är däremot a-one's Alpine 2, som visserligen är lite tungt, men verkar oerhört prisvärt. Det verkar dock inte finnas kvar på addnature.com. Någon som vet varför eller var annars man kan få tag på deras tält?
Ett annat alternativ skulle kunna vara något av tälten från http://www.northstar.se som verkar hålla hög klass trots ett sunt pris. Är det någon som har erfarenhet av de två tälten av märket RP (North Face 2.1/3.2) som northstar säljer?

Jag har hur som helst beslutat mig för att köpa ett billigt tält. Det är knappast troligt att jag någonsin kommer vilja lägga 5000:- för ett tält så jag kan lika gärna ta konsekvenserna av att köpa ett billigare tält. Tänkte bara försöka göra konsekvenserna så små som möjligt.

Gustaf
 
Tält

RP (North Face 2.1/3.2) importeras från Ungern (vet inte om de tillverkas där dock). I förra eller förrförra nr av friluftsfrämjandets tidning så var det en kort artikel om en av modellerna, bör fungera bra sommartid, kanske också vintertid om det inte snöar. Vaude tälten som Northstar säljer finns också hos http://www.getout.se . A-one (om de fortfarande lever det är känsligt även om hemsidan bara ligger ner en kort tid) produkter (inkl. tält) kan man bla också köpa hos http://www.kayakit.se/ (om de sedan har kvar 2-mans versionen vet jag inte men det är med i prislistan). Fler alternativ till billigare tält är http://www.fliesbergs.se (eget märke Berguven), http://www.globetrotter.de (bla Jack Wolfskin ). Kan man vänta och köpa när globetrotter säljer tält billigt som "hot offers" så blir priserna rimliga.
[Ändrat av KLAGER 2002-06-03 kl 19:07]
 
Inget fjälltält

Jag har faktiskt ett McKinley Moonlight till salu här på hemsidans prylmarknad för 800 spänn. Klart billigare än Intersport. Har faktiskt bara varit ute och använt det en gång, men måste nog hålla med om att det inte är ett fjälltält. Det är ett trevligt tält för låglandsvandringen eller för cykelturen. Var ganska sugen på ett Vaude Ferret 1 innan jag slog till på ett Haglöfs. Vaudetältet bör du kunna få loss för 2500 hos din sporthandlare om du prutar lite.

/Jonas
[Ändrat av jonask 2002-06-07 kl 07:15]
 
McKinley

Hej!

McKinley gör prisvärda tält i det halvbilliga segmentet. Aluminiumstänger och hyfsad duk. Blixtlåsen är väl inte YKK men eftersom du inte ska tälta på vintern så klarar du dig.

Själv sneglar jag på ett Tempest 2 från samma tillverkare eftersom jag ska bo på klippor i sommar. Mitt nuvarande Hoodpoint Base T3 är i stil och klass med det du söker, men jag har fått göra några innovationer såsom innerfickor, styvnad i ventilerna och bättre fästpunkter för klippförankring.

Mvh, Erik
 
Globetrotter har ju en hel del prisvärda tält.
Vaude, Salewa, Jack Wolfskin mfl.

Dom säljer tyvärr inte Sierra Design längre. Jag har ett därifrân som är helt OK för tresäsongerstältande i alla miljöer och det var rätt bra pris pâ oxâ.

Lycka till i jakten pâ tältet
 
Hm, personligen skulle jag nog inte välja ett McKinley-tält men jag tror absolut att det duger gott till de som inte ger sig ut annat än vår, sommar och höst.

http://www.intersport.se/Produkter/Produkt.asp?ItemId=3191&SectionId=1020

Tälttillverkning är ju en ganska liten marknad och jag gissar att det inte är många som slåss om kakan. Kan det rent av vara så att väven tillverkas på samma ställe till alla producenter? En gissning bara...

Well, om nån är kåt på ett Haglöfs Genius 20 för 3000 kr så vet jag en butik i Göteborg som har ett liggande på lagret. Nypris 5400 kr (har sett det betydligt billigare än så på nätet).

mvh
 
Satt och läste beskrivningen av ett Vaude-tält och där står det

Då man släppt upp den yttre tältduken några centimeter från marken (medan golvet på innertältet går upp nästan 2 decimeter där innanför) får man en mycket bra ventilation.

men ett av de vanligaste sätten som tälten brukar blåsa sönder på är ju att vinden får tag i yttertältsduken och sen sliter upp det.

Jag är lite allergisk mot tält som inte går ända ner, och skulle fundera ett varv till innan jag köper ett sådant.

mvh Christian
 
McKinley OK till sitt användningsområde

Köpte själv ett McKinley-tält, det som hette DuoLite. Man ska inte ha några illusioner om att det funkar till fjäll, vinter, eller ens en höststorm. Dock utmärkt om man är medveten om användningsområdet (tre årstider, lågland och någorlunda gynnsam prognos). Klarar en natts regn och även en hård vind om det sätts rätt (vilket gäller vilket tält som helst, ett illa satt Hilleberg blåser också bort).
Bara mina $0.02.
MVH /Erik
 
McKinley Manitou

Jag är till naturen skeptisk till märken som har som utgångspunkt att plagiera och inte komma med eget. Denna inställning har dock fått sig en törn. Jag har sedan två år (inne på tredje året) ett McKinley Manitou, tremanna, vilket har fungerat mycket bra. Jag har använt det uppe på fjället från tidig juni till sen september i de mest varierande väder. Allt från strålande sol innanför Kebnekaise till spöregn och väldigt kraftiga vindstyrkor i Sarek. Jag har absolut inget ont att säga om tältets förmåga att stå emot vare sig regn, snö eller vind. Sammanlagt har tältet varit ute i ca 6 veckor och det utan att det läkt vatten eller på annat sätt gjort vistelsen obehaglig.

Det som har hänt är dock att en aluminiumram blivit lite böjd pga min klantighet. Vidare visade det sig att innertältets dragkejda krånglade varvid jag fick ett helt nytt innertält.

McKinley kan vara bra, åtminstone mitt tält har fungerat toppen. Till ett rimligt pris. (Ca 3000 om jag inte missminner mig)
 
Köp inte grisen i säcken.

Uppenbarligen har folk väldigt olika erfarenheter av McKinley.
Själv hade jag ett McKinleytält som såg bra ut i affären. Ute i verkligheten visade det sig dock att sömmarna var dåliga, tejpningen släppte, passningen mellan ytter- och innertält var "sådär".
Det funkade tills vi hamnade i verkligt ösregn en dag...

Chansa gärna på McKinley om du behöver spara pengar (men glöm inte att det finns andra alternativ till Hilleberg och andra dyrmärken än sportkedjornas egna)

MEN!

Se till att du har öppet köp, bytesrätt eller en ordentlig möjlighet att kontrollera just ditt tält i butiken.
Testa att slå upp tältet (tänk dig att det blåser och regnar och du har frusna fingrar)
Syna alla sömmar och tejpningar. Är de dåliga så be att få byta, tills du hittar ett ex med bra kvalitet.

Lycka till.
 
Marmot

Jag har för mig att det finns ett Marmottält som kostar 1500:-. Jag har inte testat, men det ser helt OK ut för dom pengarna. Fjällskog i Uppsala har det inne om du bor i närheten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaaxs Mckinley Tält? Bo och sova 14
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
McKinley-tält Bo och sova 4
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
andersmossing McKinley Aero 2.0 Bo och sova 7
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
bikebug McKinley Enduro Ultralight Bo och sova 8
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
sommar07 McKinley-ryggsäck Bo och sova 11
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
Wisentdual McKinley Escape 3 REA Bo och sova 7
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
bergholm McKinley??? Bo och sova 5
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Vålnaden McKinley Manitu Bo och sova 16
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
linus.palm McKinley sovsäckar Bo och sova 18
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 44
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.