McKinley-tält

  • Trådstartare johanibadet@hotmail.com (Johan Bader)
  • Start datum

johanibadet@hotmail.com (Johan Bader)

Gäst
Hej, Jag och en kompis ska upp och vandra kungsleden i sommar och hade tänkt köpa ett 3-manstält. Tyvärr har
vi inte så mycket pengar. Är det någon som känner till vad det är för kvalitet på McKinleys tält?


mvh


Johan
 

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Försök satsa lite till eller låna/hyr

McKinley är Intersports budgetmärke och skall betraktas som sådant. Det är klart att i trakter som kungsleden, där ni lär träffa på folk och det finns stugor, är det kanske ok. I mera otrafikerade trakter och under kallare klimat skulle jag inte rekommendera ett dylikt tält. Ett sönderblåst tält kan vara direkt livsfarligt i fel miljö. Sommarfjäll i Sverige kan bli kallare och blötare än man tror. En tur kan lätt förvandlas till ett helvete om utrustningen inte håller måttet.


Tänk på att tält är en investering. Det kan vara värt att satsa en extra krona för att få ett kvalitetstält som håller lite längre än att köpa ett tält som endast håller ett par säsonger. I framtiden kanske ni vill utvidga ert friluftsliv till att omfatta mera än sommartältning.
Mitt tips blir att försöka avsätta ytterligare 500 kr var. Eller varför inte försöka hyra eller låna ett tält?


Anders Villumsen
 

strindelius@spray.se (Maria)

Gäst
McKinley OK

Jag köpte ett McKinley i ren panik för flera år sedan för att ha på Roskilde-festivalen. Sedan har det fått tjäna som residens under vandringar i sommarfjällen i två år. Har fungerat utmärkt. Ena gången regnade det kraftigt i sju dygn utan att vi fick några som helst problem. Vi har dock inte råkat ut får varken storm eller drivis så jag vet inte hur det pallar för sån't. Andra året hade vi stekande sol i sju dagar, så det gick förstås bra. Men som föregående inlägg nämnde beror det ju på hur många år du vill att det ska hålla och till vad du vill använda det (vinter, storm osv.). Vi köper ett nytt dyrare tält i år eftersom intresset för dylika aktiviteter verkar hålla i sig. Lycka till!
 

lars.rosenhoff@telia.com (Lars R)

Gäst
McKinley

Hej


Det är riktigt som Anders säger att McKinley är ett budgetmärke men sådana kan vara OK också. Riktigt tufft väder kanske de inte duger till men jag har haft ett av deras kupoltält i många år och det har fått vara med om en hel del. Vid ett tillfälle blåste det tom iväg (dåligt stagat) men tog ingen skada. Använt bl.a vid en längre tur i Canada. Det enda problem vi haft har varit med en av bågarna som blev slitet. Inga problem med sömmar eller vattentäthet för vår del.


Hälsningar
Lars
 

jan.collden@telia.com (Janne)

Gäst
Angående användningsområden Mc Kinley

Hej!


Med ett Mc Kinley klarar du dig bra under 3 säsongersperioden och under vintern om du håller dig från kalfjället. Vad jag grundar detta på är att tältet saknar rejäla stormmattor samt att bågkanalernas ändar inte är öppna samt en aningen liten diameter, detta kan göra det svårt att få i stängerna med vantar samt att det samlas snö i kanalens ända som gör det svårt eller omöjligt att få i stängerna. Detta är ur säkerhetssynpunkt viktigt om du skall ut på längre turer under vintern.
Tältet är lätt att sätta upp själv och det räcker med fyra pinnar för att det skall stå upp.


Du bör komplettera med andra pinnar än vad som medföljer tältet.


Lycka till


Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaaxs Mckinley Tält? Bo och sova 14
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
andersmossing McKinley Aero 2.0 Bo och sova 7
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
bikebug McKinley Enduro Ultralight Bo och sova 8
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
sommar07 McKinley-ryggsäck Bo och sova 11
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
Wisentdual McKinley Escape 3 REA Bo och sova 7
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
bergholm McKinley??? Bo och sova 5
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Vålnaden McKinley Manitu Bo och sova 16
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
linus.palm McKinley sovsäckar Bo och sova 18
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.