McKinley???

Jag har hittat ett 2-mans McKinley-tält som heter Doulite. Det väger endast 1,55 kg.

Eftersom jag är ute efter ett tält för 2 pers så ser jag nu två alternativ. Ett RP. Lighstar 2.1 som väger 1,9 kg....och sen har vi detta från McKinley.

Men jag är tveksam till kvaliten på detta tält eftersom McKinley är Intersports egna märke. Det ligger väl nånting i att de inte har samma entusiasm och kunskaper bakom produktutvecklingen.

Är det någon som har testat McKinley's tält?

//Andreas
 
McKinley Denali.

Jag har ett Denali. Det har varit med om en hel del. Brukar ha det uppe i fjällen, har liftat runt i Norden och genom Europa och har alltid sovit i det. Har inte råkat ut för riktigt hård vind någon gång ännu men jag tycker det har varit ett bra tält. Det är för övrigt det enda från tillverkaren som jag varit nöjd med så syna tältet noga innan du köper. Ett Denali väger nästan 4kg så väven är ganska rejäl. Delat på två personer är vikten acceptabel men inte i toppklass.
//Janne
 
Jag har ett McKinley Doulite. Det har ett trevligt pris, och en trevlig vikt. Liksom dig var jag tveksam till hur det skulle fungera, men hittills har det funkat bra. Jag har dock haft turen med bra väder varje gång jag använt det, så jag undrar fortfarande hur det funkar i hård vind och mycket regn.

Det är rymligt som enmans-tält,och trångt men möjligt för två. Men ska man vara två får man nog lämna ryggsäckarna ute. Ett minus är också att det inte är någon som helst absid, jag har lyckats få in kängorna (ståendes tå mot tå), men det är allt.

Inte så mycket hjälp det här kanske, undrar om det finns någon annan som vågat satsa på detta tält?
 
Ofta så får du vad du betalar för. Tältet lär nog klara en del men har nog inte samma livslängd som bättre kvalitetstält. Egenskaperna brukas märkas vid extremare väderförhållande men det är så sällan det händer.
 
Inte ett duo ! men dock ett solo.

Solo är ett ännu mindre likadant tält .
Det tål vind rätt bra om det (som alla kilformade tunnel tält) vänds hyggligt rätt i vind.

Tips:Hur man enkelt vind testar sitt tält!!

Det va en blåsig höst natt 2002 på Frösön , man behövde ju sussa efter en lång dagsetapp. Jag hade efter lite krångel hittat ett parti med busktallar. (Man vill ju inte få något stort träd i roten när man sover.) Nöjd somnar jag.
Strax senare väcks "lilla jag" av jordens undergång "alla grå blå jävlars harmageddon."
Med tältet liggandes spänt över kroppen väntar jag yrvaket och förvånat på slutet DVS: THE BIG END.
Men efter att tältet rest sig för att direkt slås omkull igen och detta hänt 4 gånger, börjar jag ledsna på att "dö".
Jag kryper ut, och ser att jag ligger ett sten kast från Start och landnings banan på Frösön!!
Fyra Jas har precis landat. (Jag har lyckats med att i mörkret trassla mig in via bevaknings slingan .)
Man kan ju fråga sig om vindstyrkan på dom byarna? Tältet vart i alla fall oskadat (till skillnad från mina kalsonger.)
JAS,å kan det gå.
Ronney kull

Lite fler trådar och omdömmen om Duolite.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20179

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15596
 
Jag har ett äldre McKinley, som jag fortfarande inte slängt. Det blåste sönder under en fjälltur, i relativt beskedlig vind. Dessutom skyddade inte tältduk/kanter på innergolv mot kraftigt regn, det blev ganska blött i tältet, dessutom var ventilationen kass. Priset var dock betydligt lägre än motsvarande Hilleberg eller annat högkostnadsalternativ (även om det fanns billigare tält).

Vad skall tältet användas till? Jag skulle tveka om det ska användas i fjällen. Om du har tänkt att använda det i skyddad terräng, så skulle det nog kunna funka. Men överväg då ett "Biltema-tält", så kan du spara lite mer pengar.

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2004-03-09 kl 10:53]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
andersmossing McKinley Aero 2.0 Bo och sova 7
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
jaaxs Mckinley Tält? Bo och sova 14
bikebug McKinley Enduro Ultralight Bo och sova 8
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
sommar07 McKinley-ryggsäck Bo och sova 11
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
Wisentdual McKinley Escape 3 REA Bo och sova 7
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Vålnaden McKinley Manitu Bo och sova 16
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
linus.palm McKinley sovsäckar Bo och sova 18
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
McKinley-tält Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.