Tälttips?

Ska i sommar ut på en 4-5 dagars fjälltur av lättare (läs nybörjar-) modell tillsammans med en person till. Undrar nu om någon av er därute har tips på ett lätt tvåmannatält till vettigt pris, har inte tänkt att använda det till annat än "sommarbruk". Tacksam för lite vägledning genom tältdjungeln!
 
Hej Lisa!

Ta en titt på McKinley Duolite som säljs av Intersport.
<http://www.intersport.se/valj_ratt/uteliv2003/Taltguiden.pdf>

Lätt tvåmanstält med en vikt på 1,5 kg, kostar 1500:-

Jag har själv testat föregångaren till den modellen under hårda fjällförhållanden och konstaterat att det klarar både regn och rejäl vindstyrka. Tältet är dessutom lätt att resa, även för en person.

En nackdel är dock att det finns ett mycket begränsat utrymme att lägga ryggsäckarna på.

Hälsningar
Thomas
 
Everest Hexagon

Everst Hexagon är ett tips, väger dock 4 kilo, men priset är 1500 och det är gott om plats för två personer samt hyfsat stor absid. Har använt tältet flitigt och det tål både vatten och vind. Är dock ej helt säker på att Stadium fortfarande säljer tältet.
 
Taurus

Hejsan har ett taurus 3 helt ok för 2000 nytt, absiden i fronten är inte mycket i storlek men annars lättrest o 2.8 kg är väl okej innertältet går ju även att ta bort om man vill minska vikten ännu mera. bra med bara 2 bågar. lycka till i tältdjungeln Hans
 
Tälttestardag!

Hej Lisa!

Jag såg här på Utsidan att Playground skall ha tälttestardag den 28/5 tror jag att det var.
Det är nog en bra grej om du är i Stockholm vill säga.

Hälsningar
Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.