McKinley-ryggsäck

Jag behöver en ryggsäck som klarar av en veckas färder ut i naturen då och då och är helt nybörjare på detta. Jag funderar på en McKinley Grand Canyon 40W som enligt en tysk sida tar ca. 40 + 10 Liter (http://www.sportolino.de/McKinley_Tourenrucksack_Grand_Canyon_40_Lady.htm#), men enligt intersports hemsida får plats med 40L (http://www.intersport.se/products/D...tr=8&Old_kat2_querystr=22&Old_kat3_querystr=0)

Är även i tankar på en McKinley 55L, som enl en tysk sida ska ta 55+10L, eller en Everest Classic 60L från Stadium.

Är det någon som har erfarenhet av dessa ryggsäckar och vet om de är bra/dåliga? Är det för liten volym att ha 50L för en vecka?? Man borde väl kunna fästa en del skrymmande saker på utsidan av säcken, exempelvis liggunderlag och eventuellt tält?

Jag har en tendens att ta med onödiga saker, och det kanske bara är bra om man har en mindre ryggsäck då så att detta blir omöjligt? Eller är det så att det är en för liten volym för det nödvändiga helt enkelt?

Har som avsikt att använda ryggsäcken året om, alltså även i vintertider, även om fjällvandring än så länge inte är aktuellt. Om det är absolut nödvändigt med en ordentlig ryggsäck som kostar betydligt mer köper jag hellre det längre fram när jag vet mer vad jag vill ha i en ryggsäck, så att jag kan välja bättre.

Tar mycket tacksamt del av era erfarenheter och råd.
 
Att ta en mindre säck för att tvinga sig packa smart kan vara en bra lösning. Men mat och bivackutrustning fyller en smula, så provpackning kan vara vist. Matpåsen blir antingen stor, hemmapackad eller dyr och liten, köpt längs vägen.
55l brukar mången klara av att både få med sig det väsentligaste och begränsa volymen. Som du ser av den tyska sidan varierar ryggsäcksvikten inom samma bärvolym. Ännu viktigare är dock att den här 10-18 kg klumpen sitter bekvämt på ryggen och att du trivs med den. Det kan bara du bedömma efter prov...Så mitt tips är provbär, provpacka och lycka till!
//J
 
Jag äger en Everest Classic 60L och har bara bra saker att säga om denna och kan verkligen rekommendera den!
Än så länge har jag vandrat ca 10mil med den och funderar inte på att byta ut den.

Framförallt är det nog en av de mest prisvärda ryggsäckar man kan köpa (599:).
Dessutom sitter den underbart på ryggen, åtminstone min rygg.
Avbärarbältet är stabilt och tar upp väldigt mycket av vikten, vilket gör att axlarna får vila mycket.
Stabiliteten är mycket bra. Det finns 2st aluminium-ramar i säcken och dessa går att ta bort om man vill spara vikt.
Detta har jag gjort! Faktum är att jag aldrig använt säcken med ramarna, men jag har aldrig upplevt något problem med stabiliteten. Jag har ju i och för sig en vikt liggunderlag istället men det fungerar utmärkt.
I övrigt så väger säcken inte mycket om man jämför med andra säckar i denna prisklassen och den är sydd med kvalitéts-sömmar och har spännen som håller och inte glider.
Absolut ett bra köp!

Jag håller absolut med 'seobserver' om att man inte ska välja en för stor ryggsäck eftersom man oavsiktligt tar med sig för mycket utrustning. Man måste vara disciplinerad när man packar!
I en 60L rygga får du plats med det som du behöver om du inte skall ha med dig en massa specialutrusning i form av kamerautr, fiskeutr m.m
//Peter
 
Everest Classic 60

Även jag har en Everest Classic 60. Gillar den skarpt, har en större ryggsäck (85 l) och köpte Classic för att komma ner i vikt vilket jag gjorde. Dels på ryggan i sig, dels för att jag helt enkelt inte kan stoppa ned vad som helst. Ryggsäcken väger typ 2,1 kilo, dvs ungefär enligt viktangivlesen som finns på den (2030 gr)

Hur jag använder den och vad jag får i den:

Jag har allt inne i säcken. Har mitt Hilleberg Kaitum II i huvudsäcken stående in mot ryggen. Då funkar det precis att sätta på topplocket som inte är justerbart i höjdled. För att tältet alltid ska stå i sin position har jag en rem runt om tältet fäst i aluminiumskenorna så även när maten sinar är formen schyst på ryggsäcken. Går du där du behöver ha vatten med dig går det bra att ställa PET-flaskor sidan om tältet intill ryggen och på så sätt har du tungt nära ryggen. Packar du mat, extrakläder och kök runt om så kan du dra upp PET-flaskorna och sen bara trycka ner dem på sin plats igen. Kanske inte utmärkande för just denna ryggsäck, men kan vara bra att veta ändå.

Gillar sidofickorna. Har här saker jag kan komma att behöva under turen och som inte minskar med tiden, så som regnkläder, reperationskit och hygienartiklar etc.

Sovsäcksfacket längs ner rymmer en luftmadrass (Thermarest Pro lite 4) och en sovsäck (Marmot Arroyo). En stor fet sovsäck skulle dock göra det svårt.

På undersidan på topplocket finns ett fack som jag använder till förstahjälpenprylar. I topplockets ovansida finns ett fack som jag använder till rastplagg/extra strumpor. I detta fack finns ett minde fack där jag har mina pengar.

Så använder jag alltså min säck, och jag tycker det funkar jättebra. En riktig lättpackare skulle säga att det finns alldeles för mycket fack, men jag tycker att ryggsäcken är en bra kompremiss. Du får lyxen med olika fack samtidigt som totalvikten ändå är blygsam jämför många andra ryggor. Och så var det ju priset som också är blygsamt, och det gillar jag ju.

Det jag dock har haft lite problem med är att bärremmarnas stoppning inte täcker remmarna så långt ner, vilket för mig innebär att remmen skär in något i bröstet. Detta är något jag haft problem med tidigare med Everest-ryggsäckar.

Ska sägas att jag inte haft säcken så länge och bara gått en tredagarstur med den. Men däremot har jag packat den flera gånger och provat den hemma :) Åker i slutet av augusti till Grövelsjön för en veckas vandring med tält och får då bättre kött på benen angående ryggan.
 
Tack så mycket för alla svar än så länge.

Jag kollade idag upp Everest Classic 60, men kände redan när jag satte på min ryggsäcken i affären att axelbanden (eller vad det nu kallas) skar in väldigt. Vet ej om detta går att justera på något sätt. Den verkar verkligen prisvärd..
(Efter lite surfande på den här sidan har jag hittat flera positiva omdömen om Everest.)

Pratade med personalen idag om den McKinley 40l som jag funderade på, och de avrådde mycket starkt från den pga begränsat bärsystem i förhållande till hur mycket jag skulle använda den och bära. Tipsade istället om en McKinley Moana 50W som verkade väldigt bra. Så nu funderar jag egentligen mest på om Everest Classic 60l el den där McKinley kan vara något att ha...

Är det någon som vet om det går att åtgärda så att det inte skär in så på Everest ryggsäcken?
 
Tack så mycket för alla svar än så länge.

Jag kollade idag upp Everest Classic 60, men kände redan när jag satte på min ryggsäcken i affären att axelbanden (eller vad det nu kallas) skar in väldigt. Vet ej om detta går att justera på något sätt. Den verkar verkligen prisvärd..
(Efter lite surfande på den här sidan har jag hittat flera positiva omdömen om Everest.)

Pratade med personalen idag om den McKinley 40l som jag funderade på, och de avrådde mycket starkt från den pga begränsat bärsystem i förhållande till hur mycket jag skulle använda den och bära. Tipsade istället om en McKinley Moana 50W som verkade väldigt bra. Så nu funderar jag egentligen mest på om Everest Classic 60l el den där McKinley kan vara något att ha...

Är det någon som vet om det går att åtgärda så att det inte skär in så på Everest ryggsäcken?

När jag först köpte Classic 60 kände jag att det kunde blir ett problem att den skulle skära in uppe på axalarna då stoppningen kändes tunn. Dock blev det inget problem när jag väl använde den, men istället skar remmen in längre ner där stoppningen tar slut nedanför bröstet. Var kände du att det skar in?

Ska försöka mig på att göra en lösning i morgon på mitt problem, återkommer med den...
 
Problemet med Everest Classic 60L var för mig att axelbanden 'skar in' över brösten, samt att den inte kändes bra över ryggen tyvärr.

Efter ett tag slutade jag dock att titta på prislappen och har nu provat ryggsäckar friskt. Arc'teryx Briza 62 satt först väldigt bra, men när jag provade den med ca 15 kg gjorde det ont i axlarna. Deuter 55+15L satt också bra, men axelbanden kändes lite breda och 'skar in' över brösten.
Däremot verkar faktiskt Osprey Ariel 65L sitta bra på mig. Axelbanden var obeskrivligt sköna. Provade den med 15 kg's vikter i för att inte få en chock sen. Men eftersom den kostar en del (ca 2000:) blir jag tvungen att spara ett tag, så jag kommer att hinna prova fler innan dess.

Vill helst hitta en som verkligen funkar bra, sitter bra i första hand och har bra kvalitét. Jag visste verkligen inte att det var såhär svårt att hitta en bra ryggsäck, eller att det var så individuellt vad som sitter bra. Nu känns det fantastiskt varje gång någon säck sitter bra mot min rygg (eftersom det tycks vara ett sällsynt fenomen :). Jag vägrade först att ge upp att Lundhags ryggsäckar och min rygg inte passar ihop! Kan förresten tipsa om en rea på Lundhags ryggsäckar till den som är intresserad:

http://fjallsporttarnaby.e-butiken....bcategory2=0&gclid=CK7-geno1I0CFQRFZwodRUyYdw

men det kanske ni redan kände till. (vissa av säckarna är reade.)
 
Sommartid brukar man kunna knöla ner pryttlarna i en 45 liters medan vintertid fyller förstärkningplaggen lätt en 65 liters. Eftersom de senare är lätta fuskar många med en 55 l +10 l. Det brukar gå utmärkt.
Prova på och glöm inte att titta på Second Hand, det finns fynd att göra!
//J
 
Sommartid brukar man kunna knöla ner pryttlarna i en 45 liters medan vintertid fyller förstärkningplaggen lätt en 65 liters. Eftersom de senare är lätta fuskar många med en 55 l +10 l. Det brukar gå utmärkt.
Prova på och glöm inte att titta på Second Hand, det finns fynd att göra!
//J

Det är ingen risk att jag glömmer att kolla second hand både på nätet och i affärer. :)
55+10 låter utmärkt. Onödigt att släpa på störra ryggsäck än nödvändigt. Tack för tipset!
 
Bär mer på höften om det gör on på axlarna.

Problemet med Everest Classic 60L var för mig att axelbanden 'skar in' över brösten, samt att den inte kändes bra över ryggen tyvärr.

Efter ett tag slutade jag dock att titta på prislappen och har nu provat ryggsäckar friskt. Arc'teryx Briza 62 satt först väldigt bra, men när jag provade den med ca 15 kg gjorde det ont i axlarna. Deuter 55+15L satt också bra, men axelbanden kändes lite breda och 'skar in' över brösten.
Däremot verkar faktiskt Osprey Ariel 65L sitta bra på mig. Axelbanden var obeskrivligt sköna. Provade den med 15 kg's vikter i för att inte få en chock sen. Men eftersom den kostar en del (ca 2000:) blir jag tvungen att spara ett tag, så jag kommer att hinna prova fler innan dess.

Vill helst hitta en som verkligen funkar bra, sitter bra i första hand och har bra kvalitét. Jag visste verkligen inte att det var såhär svårt att hitta en bra ryggsäck, eller att det var så individuellt vad som sitter bra. Nu känns det fantastiskt varje gång någon säck sitter bra mot min rygg (eftersom det tycks vara ett sällsynt fenomen :). Jag vägrade först att ge upp att Lundhags ryggsäckar och min rygg inte passar ihop! Kan förresten tipsa om en rea på Lundhags ryggsäckar till den som är intresserad:

http://fjallsporttarnaby.e-butiken....bcategory2=0&gclid=CK7-geno1I0CFQRFZwodRUyYdw

men det kanske ni redan kände till. (vissa av säckarna är reade.)


Pröva att dra åt höft bältet lite hårdare och släpp på axel remmarna lite så för delar du vikten mer på höften, då bör du känna en skillnad!
MVH. Nilaq
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
andersmossing McKinley Aero 2.0 Bo och sova 7
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
jaaxs Mckinley Tält? Bo och sova 14
bikebug McKinley Enduro Ultralight Bo och sova 8
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
Wisentdual McKinley Escape 3 REA Bo och sova 7
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
bergholm McKinley??? Bo och sova 5
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Vålnaden McKinley Manitu Bo och sova 16
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
linus.palm McKinley sovsäckar Bo och sova 18
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
McKinley-tält Bo och sova 4
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
cradle Sovsäck och ryggsäck Bo och sova 16
akerdahl Ryggsäck Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.