McKinley Manitu

Tjenare!

Är en "nybörjare" inom camping som tänker skaffa mig ett hyfsat tält för familjen att campa i skog och kanske fjäll sommartid. Dessutom för en rimlig peng!

Kan ett McKinley Manitu vara något?
Yttertält PU-behandlad polyester, 3000 mm vp
Aluminiumbågar, tejpade sömmar.
Innertält Ripstop-nylon
Golv med tejpade sömmar och 5000 mm vp.
4-mans väger 4,9 kg.
Pris 3200:- (med lite rabatt 2700:)

Räcker detta?
Efarenheter av detta tält?
Finns det bättre tält för denna peng?

En annan teknisk fråga om tält:
Behöver man så in i bänken höga "vattenpelare"?

Mvh Stefan
 
Kanske skulle jag skrivit Hilleberg istället!?

Tack för alla svar! (not)

Uppenbarligen så är det ointressant att diskutera tält som inte ligger i Hillebergs prisklass!
Köpte i alla fall ett som jag pratat om och är hittills mycket nöjd!

Mvh Stefan
 
Trist

Synd du inte fick några svar, jag är själv intresserad av just det tältet(3-mans) och har för nåt år sedan frågat precis som du här men ingen verkar veta nåt eller är inte intresserad :-(

/Ronny
 
Kolla detaljerna.

Synd att ni inte fått några svar.
jag kan itne säga något om just det tältet, men kanske något generellt (om än senkommet) om "lågpristält".

Se till att se tältet uppslaget innan du köper, så du kan krypa in och titta efter.
Granska kvaliteten kritiskt. Fundera över vad det verkar tåla. Det hjälper inte med bra material om konstruktion och sömmar är dåliga. (kolla Corax nedsabling av HB...)
Är skyltexet dåligt lär inte de på lagret vara bättre. Är skyltexet bra, så kolla noga att det du köpt håller samma standard. Om inte, så gå tillbaka.

Kvaliteten varierar givetvis på dyrtälten också, men handlar det om fall tältet är extremt bra eller bara bra. Budgettält kan istället variera mellan extremt bra och oanvändbart...

Vattenpelare, vikt etc är lätt att skriva ut i katalogen, men sällan det avgörande.
Titta efter följande detaljer.
* Sömmar. Slarviga sömmar betyder trubbel. Är sömmarna tejpade, så måste tejpen sitta fast ordentligt.
* Bågar. Material spelar mindre roll under normala förhållanden. (Du är väl klok nog att inte tälta i storm, två dagsmarcher från närmaste vindskydd utan att veta att de håller) Titta snarare på passform i skarvarna och allmän finish. Skarvar i form av "hylsor" istället för tappar går fetbort.
* Komfort. Fundera över hur det skulle kännas att bo i det här tältet. Finns det utrymme för packning? Matlagning? Torklina? Fack att lägga småprylar i? ÄR det lätt att komma in och ut?
* Ventilation.
* Uppsättning. Skall du använda tältet på kalfjället måste det gå att sätta upp i regn och hård vind. Att försöka kränga ett segel till yttertält över ett svårförankrat (regnblött) innertält är inte roligt.

Lycka till.
 
Manitu klarade testen

Tjenare!

Var ute och campade med ett antal andra familjer i helgens ösregn! Manitu klarade sig utmärkt, perfekt med den stora absiden och ingen fukt i innertältet. De andra deltagarna var mycket imponerade.

Mvh Stefan
 
Hej Gustav!

Det är precis så man skall resonera. Sakligt skall man jämföra tälten utan personliga subjektiva värderingar. Gör man detta så finner man att det finns tält i mellanklass (som jag räknar Mckinley Manitu som) som är väl så bra som de dyra. Givetvis så skall man akta sig för de allra billigaste tälten men går man upp en prisklass till mellanklassen så får man mycket.

Mvh Stefan
 
Vålnaden; sa:
Gör man detta så finner man att det finns tält i mellanklass (som jag räknar Mckinley Manitu som) som är väl så bra som de dyra.

Stopp där! Försök inte slå i mig att jag, som stolt hillebergare, är lurad nu. :)

Skämt åsido: visst är det så.
Kommer man bara över skräpnivån, så finns det alla möjligheter att komma billigare undan än "hillebergpris". Förutsättningen är att du vet vad du är beredd att betala för, och vad du kan vara utan.

Sedan kan man ju få helt fel produkt även ur det dyraste segmentet, men det är en annan historia...
 
Kul

Låter mycket bra, jag har själv tänkt köpa ett. Det måste bara vara helt tillräckligt för det behov jag har, en eller två fjällturer sommartid och det tyder ju din erfarenhet också på. Det enda som kan vara ett frågetecken som jag ser det är vikten, 3,9 mot ex 2,85(3-man) för Fjällrävens nya? Skule, men men då var det igen det där med priset, 3000:- mot 5000:-.
Ha många bra turer med ditt Manitu.

mvh
/Ronny
 
Priset kan rabatteras!

Hej igen Casset!

En av fördelarna är att tältet säljs på Intersport och därför så finns det möjligheter till rabatt. Jag utnyttjade tex ett Entertainmentkort som gav mig 20% rabatt. Jag tror att ditt 3-manna tält kostar ca 2750 kr vilket innebär med rabbat 2200! Inte så tråkigt!

Mvh Stefan
 
Re: Priset kan rabatteras!

Vålnaden; sa:
En av fördelarna är att tältet säljs på Intersport och därför så finns det möjligheter till rabatt. Jag utnyttjade tex ett Entertainmentkort som gav mig 20% rabatt. Jag tror att ditt 3-manna tält kostar ca 2750 kr vilket innebär med rabbat 2200! Inte så tråkigt!
Ifjol sålde de Hilleberg på Intersport i Göteborg. Eftersom man kunde få 20% Entertainmentrabatt på hela Intersports sortiment så gav det ganska konkurrenskraftiga priser på Hillebergtälten... :)
Tyvärr så verkar de inte sälja Hilleberg i år, iallafall inte i de butiker jag kollat i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
andersmossing McKinley Aero 2.0 Bo och sova 7
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
jaaxs Mckinley Tält? Bo och sova 14
bikebug McKinley Enduro Ultralight Bo och sova 8
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
sommar07 McKinley-ryggsäck Bo och sova 11
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
Wisentdual McKinley Escape 3 REA Bo och sova 7
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
bergholm McKinley??? Bo och sova 5
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
linus.palm McKinley sovsäckar Bo och sova 18
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
McKinley-tält Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.